de Ronde Tafel: Oerknalexperiment - de Ronde Tafel

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Oerknalexperiment Large Hadron Collider

#1 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 08 September 2008 - 20:53

Voordat iemand het vergeet: woensdag gaan we er met z'n allen aan.

Er wordt dan een experiment uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC) waardoor er zwarte gaten ontstaan, een boel ellende met als gevolgd het einde van de aarde.

Een aantal mensen is hier zo van overtuigd dat de wetenschappers die het experiment gaan uitvoeren nu bedreigd worden.

Wetenschappers bedreigd om oerknalexperiment
Uitgegeven: 8 september 2008 16:44
Laatst gewijzigd: 8 september 2008 16:45

GENEVE - Wetenschappers die betrokken zijn bij de Europese deeltjesversneller nabij het Zwitserse Genève, zijn met de dood bedreigd vanwege experimenten die ze later deze week willen uitvoeren. Dat meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag.

De wetenschappers willen vanaf woensdag zogeheten protonen, onderdelen van atomen, op elkaar afvuren. Door de energie die vrijkomt bij de botsing te analyseren hopen de onderzoekers te zien hoe het heelal er uitzag een fractie na de

Critici vrezen echter dat door de experimenten kleine zwarte gaten ontstaan. Die zouden aardbevingen en vloedgolven veroorzaken, waardoor de aarde zou kunnen worden vernietigd. Een Duitse scheikundige probeerde tevergeefs om via het Europees Hof voor de Rechten van de Mens de tests te laten verbieden.

Deeltjesversneller

De experimenten worden uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC), een 27 kilometer lange deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Het gigantische apparaat ligt ongeveer honderd meter onder de grond.
Bron: nu.nl

Ik kan me wel goed voorstellen dat als je er van overtuigd bent dat het uitvoeren van dit experiment catastrofale gevolgen heeft je het er niet bij laat zitten. Een oerknal experiment, zwarte gaten klinkt ook als een doomsday device..

Ach het zal wel goed aflopen.

#2 User is offline   Bjarki Icon

• Member
  • PipPipPip
  • Group: Members

Posted 08 September 2008 - 21:59

View PostMerijn, on Sep 8 2008, 21:53, said:

Macedonië thuis, altijd lastig :lol:

Ontopic: het is best wel beangstigend ja. Als buitenstaander kun je geen goede inschatting maken van het potentiële risico, je bent als het ware overgeleverd aan de techniek/wetenschap, dat voelt niet prettig. Ik probeer er vertrouwen in te hebben, wellicht dat met dit 'masjien' een mooie ontdekking gedaan kan worden.

#3 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 09 September 2008 - 02:06

Volgens mij is het volgende gebeurd. In de LHC worden experimenten uitgevoerd die te maken hebben met de natuurkunde die ook de oerknal en zwarte gaten beschrijft. In de media wordt dit altijd heel populair verteld. De mensen van CERN zijn namelijk afhankelijk van overheden en bedrijven die hier fondsen in steken, en moeten de bedoeling van het experiment dus aan een groot publiek duidelijk maken. "Het verifiëren van coëfficiënten in het Standaardmodel" spreekt niemand aan, daarom moeten ze het hebben over Zwarte Gaten! De Oerknal!

Het grappige is dat het lijkt alsof deze strategie nu tegen hen gaat werken. Door de associatie met deze woorden krijgen mensen opeens allerlei enge ideeën bij deze experimenten.

Gewoon aanzetten dat ding. We kunnen er veel van leren. En de wereld vergaat pas op 21 december 2012.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#4 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 09 September 2008 - 09:41

View PostMerijn, on Sep 8 2008, 21:53, said:

Er wordt dan een experiment uitgevoerd in de Large Hadron Collider (LHC) waardoor er zwarte gaten ontstaan, een boel ellende met als gevolgd het einde van de aarde.

Een aantal mensen is hier zo van overtuigd dat de wetenschappers die het experiment gaan uitvoeren nu bedreigd worden.

Bron: nu.nl

Ik kan me wel goed voorstellen dat als je er van overtuigd bent dat het uitvoeren van dit experiment catastrofale gevolgen heeft je het er niet bij laat zitten. Een oerknal experiment, zwarte gaten klinkt ook als een doomsday device..

Ach het zal wel goed aflopen.

Dat denk ik ook, ik zal mij er maar niet op voorbereiden. Hoe zou dat moeten eigenlijk?
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#5 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 09 September 2008 - 10:24

Dit was maanden geleden ook al volop in het nieuws. Er waren toen meerdere wetenschapers op tv die probeerden uit te leggen dat er geen gevaar was en dat eventueel gecreerde fenomenen op een zeer kleine schaal voorkomen en vrijwel meteen weer "oplossen". Er is volgens die wetenschappers dus geen enkel gevaar.

En wie ben ik om dat tegen te gaan spreken?
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#6 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 09 September 2008 - 18:28

View PostLeRoc, on Sep 9 2008, 03:06, said:

Gewoon aanzetten dat ding. We kunnen er veel van leren. En de wereld vergaat pas op 21 december 2012.

Mee eens. Ik wilde voor die tijd nog wel een paar leuke dingen geregeld krijgen, dus ik moet opschieten.... ;)
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#7 User is offline   Merijn Icon

• Administrator

Posted 09 September 2008 - 20:57

en misschien gebeuren er wel bijzondere zaken.. :alien:

Enkele Russische wetenschappers denken dat niet lang na het activeren van de LHC aliens onze planeet zullen bezoeken. Ze noemen het apparaat "de eerste tijdmachine op de wereld".
Bron: spitsnieuws.nl

het zou toch ook bijna jammer zijn als er niets gebeurd

#8 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 09 September 2008 - 21:26

Precies, het heeft in elk geval de dag van morgen weer een beetje spannender gemaakt.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#9 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 09 September 2008 - 23:32

Helaas, morgen laten ze alleen deeltjes in de LHC ronddraaien, maar nog niet op elkaar botsen. De eerste botsing is gepland op 21 oktober. Mensen die hoopten op het eind van de wereld, zullen dus nog een dikke maand moeten wachten.

#10 User is offline   Merijn Icon

• Administrator

Posted 10 September 2008 - 12:49

ah, nu stap ik het: Large Hadron Rap :kicking:
YouTube Video ->Original Video

#11 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 10 September 2008 - 13:26

Lachen!

Ik vind het wel spannend wat ze allemaal ontdekken. Of ze Higgs gaan vinden of niet. Of ze meer gaan weten over donkere materie...

PS Ik weet niet of er hier echt iemand is die gelooft dat de wereld vergaat, vandaag, in oktober of in 2012. Als je dat gelooft, dan heeft het geld op je spaarrekening niet veel nut meer. Als je wilt kun je mij een PM sturen, zodat ik je mijn rekeningnummer kan geven om het geld naar over te maken.

#12 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 10 September 2008 - 14:24

En LeRoc, als je wilt wachten op een deeltjesbotsing op volle snelheid moet je nog veel langer wachten. Ze gaan de snelheid over de komende anderhalf/twee jaar geleidelijk opvoeren. Ze beginnen volgende maand met snelheden die ze 10 jaar geleden ook al haalden.
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#13 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 10 September 2008 - 14:34

Flauwerds! Intrappen dat gaspedaal!!
Posted Image

#14 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 10 September 2008 - 23:22

View PostLeRoc, on Sep 10 2008, 14:26, said:

PS Ik weet niet of er hier echt iemand is die gelooft dat de wereld vergaat, vandaag, in oktober of in 2012. Als je dat gelooft, dan heeft het geld op je spaarrekening niet veel nut meer. Als je wilt kun je mij een PM sturen, zodat ik je mijn rekeningnummer kan geven om het geld naar over te maken.

Wat een goed idee van je Leroc! Dank je wel voor de tip, ik ga denk ik persoonlijke brieven schrijven naar mensen die daar in geloven. Er moet toch wel iets uit komen lijkt me..... :lol:
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#15 User is offline   pebble Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Post icon  Posted 11 September 2008 - 08:28

Ik vind het toch wel bijzonder dat er voor iets wat je niet kunt zien zulke gigantische apparaten nodig zijn...
Mijn broer is gepromobeerd in de natuurkunde (heb zelf geen enkel 'natuurkundig gen' meegekregen) op een of ander minuscuul tin-deeltje. Maar wat een gigantische machines waren ervoor nodig om daar iets over uitgezocht te krijgen! Wonderlijk. :blink:
Het leven kan alleen voorwaarts worden geleefd en alleen achterwaarts worden begrepen

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users