de Ronde Tafel: Mediteren - de Ronde Tafel

Jump to content

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Mediteren

#1 User is offline   pebble 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Group: Members

Posted 16 January 2008 - 16:27

Ik heb mij dit nieuwe jaar voorgenomen om weer wat meer te gaan mediteren. Door de kerst en vakanties is het er daar veel minder van gekomen dan ik eigenlijk had gewild.
Mediteer je wel eens en wat is dat volgens jou?
Het leven kan alleen voorwaarts worden geleefd en alleen achterwaarts worden begrepen

#2 User is offline   De Ander 

• ...computer says: "No"...

Posted 16 January 2008 - 17:05

Ja, ik heb ook een opleiding tot meditatiebegeleider gevolgd. (het was ook een onderdeel van Pastorale Vorming aan de hogeschool)
Ik mediteer op verschillende manieren en in wisselende periodes.
Het liefst doe ik een loopmeditatie. Dat heeft te maken met het feit dat ik niet zo goed lang kan stilzitten met mijn fysieke klachten. Maar dat maakt niet uit. Het gaat om het waarnemen van de gedachtenstroom en het nemen van afstand. De gerichtheid op ritme en ademhaling, op een korte tekst of op de natuur.
Ik moet zeggen dat visualisaties bij muziek me ook goed leiden in de meditatie.
Absolute stilte is voor mij niet altijd nodig. Integendeel.

Ik ervaar het als heilzaam, een weg waar ik steeds weer bij terugkeer om tot mijzelf te komen, tot rust, en stil bij De Bron kom.
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#3 User is offline   Micha (Dui) 

• Member
  • PipPipPip

Posted 17 January 2008 - 20:43

Oorspronkelijk is meditatie een form van energiebesparing - als je alleen maar een keer per dag eet, dan zou het beter zijn als je niet teveel bewegt; tevens kan je je zodanig ook op geestelijke manier in je lot schikken - een koning die alleen maar mediterende onderdanen heeft moet er niet bang voor een revolutie zijn.

Ik heb Osterse filosofie niet zo hoog zitten en denk vaak dat buddhisme niets deugt, waaroom zijn immers buddhistische landen allemal puinhopen? :huh:
ALs Westerse mensen kunnen wij het traditionele Osterse denken (een denken zonder ook maar een korreltje van individualisme) nauwelijks begrijpen.
Grappig vind ik dat het buddhisme in Indie wel uitgevonden, maar meteen naar het buitenland exporteerd werd, vandag de dag heb je in Indie maar anderhalf procent buddhisten.

Meditatie vind ik op zich niet slecht, omdat het iets is waar je bij jezelf begint, mmar mijn probleem is dat ik niet de rust heb om stiltezitten, hoe kan ik dan tot deze rust komen? door meditatie! (ok, mensen, ik ben gewoon te lui en te stom voor de klassieke vorm van meditatie, lotushouding en aan niets denken >_< , en als er gedachten komen, DAN NIET ERAAN VASTGRIJPEN!).
Ik zal het dir jaar ook een keer gaan proberen, MAAR het moet meteen iets opleveren, anders deugt het niet!
Meteen morgen ga ik naar de boekenwinkel :reading:

This post has been edited by Micha (Dui): 17 January 2008 - 20:46

#4 User is offline   De Ander 

Posted 18 January 2008 - 00:53

View PostMicha (Dui), on Jan 17 2008, 20:43, said:

Oorspronkelijk is meditatie een form van energiebesparing - als je alleen maar een keer per dag eet, dan zou het beter zijn als je niet teveel bewegt; tevens kan je je zodanig ook op geestelijke manier in je lot schikken - een koning die alleen maar mediterende onderdanen heeft moet er niet bang voor een revolutie zijn.

Ik heb Osterse filosofie niet zo hoog zitten en denk vaak dat buddhisme niets deugt, waaroom zijn immers buddhistische landen allemal puinhopen? :huh:

Je hebt ook westerse en christelijke meditatievormen hoor, hoef je geen boeddhist voor te zijn..... ;)

En zoals ik al zei, je hebt ook loopmeditatie. Wandelen in het ritme van je ademhaling en niet piekeren.

Overigens zie ik het verband tussen de politieke situatie van de van oorsprong boeddhistische landen niet. Leg eens uit?

#5 User is offline   Brennus 

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 18 January 2008 - 20:36

Mediteren is denk ik gewoon een moeilijk woord voor jezelf zijn.

De kritiek op het Boedhisme is nogal flauw.
Andere levensovertuigingen bakken er in de praktijk ook bitter weinig van.
Het verschil is, dat het Boedhisme nogal introvert is.. (Naar binnen gericht)
terwijl de meeste godsdiensten naar buiten gericht zijn. (Extrovert)
Prediken en zieltjes winnen kan tamelijk agressieve vormen aannemen.

Als ik mezelf na ga, ligt het Grote Begrijpen toch meer in de richting van het Boedhisme.
Maar dan geldt ook weer, dat spreken zilver is, en zwijgen goud.
I'll follow the sun...Posted Image

#6 User is offline   pebble 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 18 January 2008 - 20:45

View PostBrennus, on Jan 18 2008, 20:36, said:

Ik heb het nog nooit zo bekeken maar vind het een mooie omschrijving. Ik denk dat het resultaat van mediteren een bij jezelf komen/zijn is. Zo werkt het voor mij althans. Voor mij is mediteren niet zozeer een 'in een lotushouding zitten en met een helikopter-view op mezelf neerkijken', het is meer een rust vinden in mezelf en dat kan door stil te zijn of kan ook door in de stilte iets moois te lezen. Ik ben begonnen met ikoon-schilderen en ook dat ervaar ik als een meditatie.
Ik probeer wel aan het einde van elke dag even stil te zijn, mij leeg te maken. Ik merk dat de regelmaat daarin helpt. Gek genoeg worden de dingen helderder als ik er niet over nadenk en me er niet te bewust van ben... :huh:
Het leven kan alleen voorwaarts worden geleefd en alleen achterwaarts worden begrepen

#7 User is offline   De Ander 

Posted 19 January 2008 - 12:34

View Postpebble, on Jan 18 2008, 20:45, said:

Ik heb het nog nooit zo bekeken maar vind het een mooie omschrijving. Ik denk dat het resultaat van mediteren een bij jezelf komen/zijn is. Zo werkt het voor mij althans. Voor mij is mediteren niet zozeer een 'in een lotushouding zitten en met een helikopter-view op mezelf neerkijken', het is meer een rust vinden in mezelf en dat kan door stil te zijn of kan ook door in de stilte iets moois te lezen. Ik ben begonnen met ikoon-schilderen en ook dat ervaar ik als een meditatie.
Ik probeer wel aan het einde van elke dag even stil te zijn, mij leeg te maken. Ik merk dat de regelmaat daarin helpt. Gek genoeg worden de dingen helderder als ik er niet over nadenk en me er niet te bewust van ben... :huh:

Interessant!
Er is onderzoek geweest naar de hersenfuncties tijdens meditatie. Er zijn overlappingen met andere manieren van in een diepe ontspanning zijn, zoals in hypnose. Wat geactiveerd word is de rechter hersenhelft.
Daar vinden de creatieve processen plaats.
Dus het verbaast me niet.

Overigens heb ik ook jaren terug les gehad in icoonschilderen van een russisch orthodox beëdigd priester.
Ik heb er ook een aantal gemaakt. Het is zeker een vorm van meditatie, die priester noemde het een "geschilderd gebed".
Over een tijdje, als ik weer wat meer tijd en rust heb voor dat soort dingen, dan ga ik daar zeker weer iets mee doen.

#8 User is offline   pebble 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 19 January 2008 - 14:38

View PostDe Ander, on Jan 19 2008, 12:34, said:

Overigens heb ik ook jaren terug les gehad in icoonschilderen van een russisch orthodox beëdigd priester.
Ik heb er ook een aantal gemaakt. Het is zeker een vorm van meditatie, die priester noemde het een "geschilderd gebed".
Over een tijdje, als ik weer wat meer tijd en rust heb voor dat soort dingen, dan ga ik daar zeker weer iets mee doen.

Ben erg benieuwd naar de naam van die man en of hij nog steeds lessen geeft. Ben namelijk op zoek naar nieuwe docenten. Vooral om ook andere werkwijzen te leren, andere verhalen erbij te horen.

#9 User is offline   De Ander 

Posted 20 January 2008 - 02:56

View Postpebble, on Jan 19 2008, 14:38, said:

Ben erg benieuwd naar de naam van die man en of hij nog steeds lessen geeft. Ben namelijk op zoek naar nieuwe docenten. Vooral om ook andere werkwijzen te leren, andere verhalen erbij te horen.

Helaas is mijn leraar naar Frankrijk verhuisd :crying:

#10 User is offline   pebble 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 20 January 2008 - 11:40

Oh. Is niet erg hoor, dan ga ik toch een week naar Frankrijk? :)

#11 User is offline   Micha (Dui) 

• Member
  • PipPipPip

Posted 21 January 2008 - 18:22

View PostDe Ander, on Jan 18 2008, 00:53, said:

Je hebt ook westerse en christelijke meditatievormen hoor, hoef je geen boeddhist voor te zijn..... ;)

Klopt, het verband tussen "meditatie" en "Boedhisme" is eigenlijk niet vanzelfsprekend, maar blijkbaar speelt meditatie een grotere rol in de boedhitische traditie.

En zoals ik al zei, je hebt ook loopmeditatie. Wandelen in het ritme van je ademhaling en niet piekeren.

Dit zou ik ook eens gaan proberen, vanaf morgen...en niet piekeren en peinzen...maar als er negative gedachten komen? Gewoon laten trekken, zoals wolken die zich op een stil meertje weerspiegelen :rolleyes1: .

#12 User is offline   Micha (Dui) 

• Member
  • PipPipPip

Posted 21 January 2008 - 18:42

View PostBrennus, on Jan 18 2008, 20:36, said:

Maar we zijn toch al allemaal onszelf. De samenleving is al veel te ik-gericht.
Maar mischien heb je het zo niet bedoelt; mischien is er in iedereen een soort van ware zelf wat onder civilisatie-rolstenen bedolven is en door meditatie bevrijd kan worden? Ik zou niet in dit ware zelf geloven.

Als ik mezelf na ga, ligt het Grote Begrijpen toch meer in de richting van het Boedhisme.
Maar dan geldt ook weer, dat spreken zilver is, en zwijgen goud.

Een gehoofdletterd Grote Begrijpen?
Ik ken het begrijpen alleen maar in heeeel kleine stappen... :secret:

Waaroom ben ik nu sceptisch tegenover meditatie? Het heeft eigenlijk persoonlijke reden want opzich valt er niets aan te zanniken, maar de mensen die ik in mijn leven tegenkwam en die bewerden spiritueel te zijn en zo, het waren allemaal egoistische en narcistische klooien :dance: . (Het was toen wel ook de zelfvindings-leeftijd, dit moet wel ook erbij zeggen).

This post has been edited by Micha (Dui): 21 January 2008 - 18:54

#13 User is offline   De Ander 

Posted 21 January 2008 - 19:24

View PostMicha (Dui), on Jan 21 2008, 18:22, said:

Klopt, het verband tussen "meditatie" en "Boedhisme" is eigenlijk niet vanzelfsprekend, maar blijkbaar speelt meditatie een grotere rol in de boedhitische traditie.

Dit zou ik ook eens gaan proberen, vanaf morgen...en niet piekeren en peinzen...maar als er negative gedachten komen? Gewoon laten trekken, zoals wolken die zich op een stil meertje weerspiegelen :rolleyes1: .

Hahaha. Dat is een zinnetje wat wel bij zen-meditatie gebruikt word.
Het is beeldtaal, een metafoor. Snap je?

Ik beleef het zo: ik loop en merk dat ik denk. Ik ga niet echt op die gedachten in, maar let meer op mijn ademhaling en geniet van de stappen die ik zet. Ik loop bewust. Die gedachten gaan wat mij betreft op de automatische piloot en kijk meer om me heen wat ik zie.
Het is even oefenen, maar het is vrij makkelijk. Echt waar.

#14 User is offline   pebble 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 24 January 2008 - 18:13

Ik beleef het zo: ik loop en merk dat ik denk. Ik ga niet echt op die gedachten in, maar let meer op mijn ademhaling en geniet van de stappen die ik zet. Ik loop bewust. Die gedachten gaan wat mij betreft op de automatische piloot en kijk meer om me heen wat ik zie.

In de voetsporen van Thich Nhat Hanh? Of heb je een eigen vorm ontwikkeld?
Posted Image

#15 User is offline   Merijn 

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 13 February 2008 - 18:17

Vandaag met een relaxte cd op in de auto terug gereden van mijn werk. Even de werkgedachtes opzij.. volgens mij was dat ook een meditatie

Share this topic:

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Webhosting verzorgt door LS Hosting