Het hadden gastarbeiders moeten blijven
Ja, maar helaas. De slavernij was al afgeschaft...
Serieus.
Wat men wel eens uit het oog verliest is het enorme verschil in scholing en opleiding er was tussen de gastarbeiders, en de gastheren.
De jonge mannen waarmee ik werkte hadden soms een paar jaar op de lagere school gezeten, maar het merendeel was gewoon analfabeet. Zij spraken vaak uitsluitend een streekdialect waardoor zelfs onderling de communicatie werd bemoeilijkt.
De wat meer ontwikkelde Marokkanen spraken soms wat gebrekkig Frans. Maar daar heb je in Nederland ook al niet veel aan.
Dus er gaapt een diepe kloof van culturele verschillen en een enorme ontwikkelings achterstand. Het duurt een paar generaties voordat men die achterstand kan wegwerken.
Niemand uit het bedrijfsleven en de regering maakte zich zorgen over deze onevenwichtige sociale bevolkings aanwas.
Want het is natuurlijk niet zo dat alle Marokkaanse vrouwen schelle stemmen hebben, je wegduwen op de markt en de spullen uit je handen grissen.
Dat doen mensen die altijd achteraan komen, die zich niet verstaanbaar kunnen maken, en naar wie niet wordt geluisterd.
Die mensen gaan inderdaad schreeuwen en graaien, en dat mag geen verwondering wekken.
Het viel mij gisteravond op tijdens het voetballen. Ik woon in een "nette" buurt. Groene voortuintjes, en bescheiden oranje vlaggetjes.
Ik liep geheel alleen met de honden te wandelen en hoorde alleen de vogels. Plotseling viel het eerste doelpunt. Gejuich alom, en enig getoeter dat al vrij snel in kracht afnam.
Na een paar minuten verlaat ik mijn buurt, en aan de overkant van een drukke (maar nu stille) verkeersweg begint een heel andere buurt. Goedkope flats, verwaarloosde tuinen, autowrakken, heel veel uitbundig oranje versiering inclusief oranje verlichting!
Om het andere huis een pitbull op het balkon.
Hier viel wederom een doelpunt, maar het geluid was anders. Het gebrul klonk rauw en hysterisch, en er leek geen eind aan te komen.
Het pandemonium werd versterkt door een uitbundig gebruik van vuvuzela's, en vuurpijlen werden afgestoken. Zelfs flessen bier werden vanaf een balkon op straat gegooid.
Ik schaamde mij een beetje. Was dit het volk dat Erasmus en Spinoza had voortgebracht?
Een buitenlander moet wel een rare indruk krijgen. Zal hij denken dat alle Nederlander zo zijn?

Help