Valkyrie94, on 22 June 2010 - 13:24, said:
De enige manier om Joran van zijn gedrag af te helpen is hem op zijn bek blijven staan tot hij zich gedraagt. Ik vind het jammer dat hij nu een prive gevangeniscel heeft want anders was hij al lang dood geslagen.
Het is juist goed zoals een Nederlands gevangenis werkt. We proberen ons juist de distantiëren van dergelijke acties. Door 'wraak' te nemen verlaag je jezelf tot het niveau van de gevangene. Dit klinkt misschien heel zweverig maar: We verheven onszelf juist boven zulk barbaars gedrag. Agressie en moord is een simpele oplossing. Maar het is ook een oplossing die ontstaat uit een gevoel van emotie. Je wilt vergelding! Maar ik vind dus juist dat bij het straffen juist de slachtoffers totaal geen inspraak mogen hebben op het oordeel, want dan kom je op een bevooroordeeld oordeel, zeg maar.

Gevangenschap lijkt mij de meeste neutrale en dus eerlijke oplossing.
Valkyrie94, on 22 June 2010 - 15:39, said:
ik weet dat ik best veel verschil van mening met leeftijdsgenoten maar Joran heeft mensen vermoord, misschien is hij gek in zijn hoofd maar ik vind dat we moordenaars streng moeten aanpakken en helemaal kapot maken, je hebt bijna nooit dat een moordenaar van mening veranderd doordat hij een aantal jaar in de cel heeft gezeten met een zachte aanpak dus lijkt het me een beter idee om dan eens met de harde aanpak te komen.
Zonder offensieve bedoelingen wil ik zeggen dat ik blij ben dat jij niet kan uitmaken wat er met veroordeelde gebeurt.

Als je een mening hebt mag je eigenlijk geen oordeel geven over wat moet gebeuren met iemand. Wat (Spirit geloof ik zo uit mijn hoofd?) had aangekaart is dat je een verwrongen beeld hebt van de werkelijkheid door de media. Tenzij je letterlijk betrokken bent bij de situatie kun je bij geen mogelijkheid een eerlijk oordeel geven en zelfs dan is het nog twijfelachtig.
Blue Moon, on 23 June 2010 - 09:14, said:
Valkyrie, je bent, geloof ik, net 16 jaar. Dat betekent ook dat je hersenen nog niet volgroeid zijn. En daardoor kan ik ook niet boos, of zo, worden op je. Ik lees je mening en weet dat het komt van een 16-jarige. Ben ik ooit ook geweest. Ook ik wist het beter dan mijn ouders en andere oudere mensen. Jongeren hebben een eigen mening en soms zijn ze heel verstandig, maar wat ze nog niet kunnen is het overzien van de gevolgen van hun uitspraken en daden. Dat is niet neerbuigend bedoeld, maar is gewoon een feit. Ik weet vrijwel zeker dat jij over tien jaar een totaal andere mening zult hebben gevormd. Je bent super slim dus kan ik dit wel zeggen.
Ik wil een mening en leeftijd van elkaar loskoppelen. Het is wel
tijdsgebonden. Je mening zal wellicht veranderen, maar als je mij als voorbeeld neemt dan zie je iets totaal anders. Ik was vroeger juist milder van mening en tegenwoordig juist wat harder. Wat ik hierbij wel belangrijk vind is dat ik merk dat je ten tijde van stress of zware emoties dat je mening dan ook op dat moment ook flink anders kan zijn. Daarom is dat juist een probleem. Je moet emoties buiten je mening houden als het gaat om het straffen van andere mensen!
Maar ik was toen ik 16 was van mening dat ik tegen zware straffen ben en dat ben ik nog steeds. Het feit dat we al aan rechtvaardiging doen gaat objectief gezien al te ver. Wij bepalen zelf over andermans situatie of die persoon een straf moet hebben. Eigenlijk als iemand een moord pleegt is dat andermans zaak. Uiteraard sta ik er wel achter dat we onszelf beschermen tegen dergelijke figuren door middel van gevang.
Ik vind een gevangenis dan nog de optimale manier om iemand te straffen. Het werkt in ieder geval een stuk beter als reflectie dan een lijfstraf! Als psychopaat zal je bij een lijfstraf alleen maar een gevoel van onrechtvaardigheid hebben.
This post has been edited by Alazrian: 23 June 2010 - 20:10
...