de Ronde Tafel: Na sloop auto toch APK plicht - de Ronde Tafel

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Na sloop auto toch APK plicht

#1 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon
  • Group: Members

Posted 10 March 2010 - 17:45

Na sloop toch APK-plicht
01 maart 2010, 12:14 uur. Alex Brenninkmeijer, ombudsman@republic.nl

De vroegere eigenaar van een Fiat Panda uit Noordwolde belandt in een lastige situatie. Hij wordt gedagvaard omdat hij geen APK-keuring en autoverzekering heeft voor zijn oude auto. De Fiat Panda kan niet meer worden gekeurd. De auto is vier jaar geleden namelijk gesloopt. Toch krijgt de laatste eigenaar brieven over de Panda van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). Hij antwoord de RDW dat de auto al geruime tijd geleden gesloopt is en het kenteken zoek is.

De RDW neemt alleen genoegen met een officiële verklaring van het sloopbedrijf, maar het lukt niet om die te krijgen. De RDW adviseert daarom om een vervangend kentekenbewijs aan te vragen en daarna met dat nieuwe kentekenbewijs een verzoek in te dienen om de registratie te beëindigen. Dit advies volgt de ex-Pandabezitter op. En daarmee wordt uiteindelijk de registratie beëindigd. Het kentekenregister kan echter niet met terugwerkende kracht worden gewijzigd. En daarom ligt de datum van wijziging niet op de datum van de sloop.

Daarmee lijkt de zaak afgedaan, toch wordt hij gedagvaard en de kantonrechter veroordeelt hem voorwaardelijk tot een boete van driehonderd euro. De man klaagt bij de RDW: hij vindt dat de dienst zijn gegevens ondanks een bestandskoppeling niet zomaar mag doorsturen naar het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau). Volgens de dienst is alleen de controledatum bij bestandskoppeling van belang: er wordt later niet gekeken of er iets is veranderd.

Deze zaak maakt duidelijk dat het automatisch doorsturen van gegevens aan het CJIB onredelijk is. De RDW wist van de ex-Pandabezitter waarom de auto niet APK gekeurd en niet verzekerd was. Informatie die het CJIB nooit krijgt. Wat vaker bij bestandskoppelingen gebeurt, is dat automatisch gegevens worden verwerkt, met soms verstrekkende gevolgen voor de betrokkenen. De overheid moet daar uiterst zorgvuldig mee omgaan.

Alex Brennink¬meijer (58) is de Nationale ombudsman

Je moet tegenwoordig ook overal scherp op letten...
Ik ken iemand die een oude motor in onderdelen in zijn schuur heeft liggen.
Hij heeft heel wat bewijs moeten leveren om aan te tonen dat hij er niet meer op kan rijden.
Ondanks afmelden kreeg hij toch steeds een belastingheffing.

Bestandskoppelingen... hoed u daarvoor....

This post has been edited by De Ander: 10 March 2010 - 17:45

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#2 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 10 March 2010 - 17:55

Tja, van een sloop krijg je ook een vrijwaringsbewijs en als je die niet hebt gekregen om welke reden dan ook, dan achtervolgt zo'n auto je jaren lang.
Kijk maar eens in de krant, hoevaak komt het niet voor dat iemand zijn auto naar de sloop brengt en dat er daarna nog bekeuringen binnenkomen.
Dan ben jij de lul hoor, als je geen vrijwaring hebt gekregen!

Ten allertijde moet je zelf alert genoeg zijn om en eigenlijk is dat toch logisch. Ze kunnen je van alles voorkauwen maar wordt je daar beter van? Dacht het niet.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#3 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 10 March 2010 - 19:30

Tja, kennelijk komt het dus wel vaker voor dat een sloopbedrijf geen vrijwaringsbewijs afgeeft.

Dat is de reden waarom ik mijn auto's nooit zelf naar de sloop breng.
Ik doe dat via een garage die dat vrijwaringsbewijs voor me regelt.

Overigens heb ik wel eens zelf via Marktplaats een auto verkocht.
Dat overzetten ging via het postkantoor meen ik... :unsure:

#4 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 10 March 2010 - 20:27

Klopt. Heb ik meerdere keren moeten doen. Ook voor mijn scooter die ik verkocht heb. Hup, mee naar het postkantoor en laten overschrijven.
Ik ben er het liefst zelf bij. Ik heb ooit een auto gekocht die ze al bij mijn huis neerzette, vervolgens kreeg ik de papieren en mocht ik alleen naar het postkantoor. Daarna vrijwaring naar de vorige eigenaar gebracht.
Kijk, dat doe ik dus nooit hè, at begrijp je. Maar die man vond mij waarschijnlijk heel betrouwbaar.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#5 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 10 March 2010 - 21:17

bestandskoppeling vind ik zo gek nog niet.. maar dit verhaal bewijst wel wat er kan gebeuren als niet het volledige verhaal gekoppeld wordt.

Los van het feit dat het raar is dat dit sloopbedrijf geen verklaring kan overleggen is het ook zeker de verantwoordelijkheid van die man dat hij zijn kenteken niet heeft laten schorsen of daar op z'n minst een bewijs van heeft gevraagd.

#6 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 11 March 2010 - 00:13

View PostMerijn, on 10 March 2010 - 21:17, said:

bestandskoppeling vind ik zo gek nog niet..

Ambtenaar! :angry: :P

#7 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 11 March 2010 - 11:59

Maar hij kan niet meer aangehouden worden, dat hij zonder apk rijdt.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users