de Ronde Tafel: De wolven komen! - de Ronde Tafel

Jump to content

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

De wolven komen!

#1 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 05 March 2010 - 22:03

Wolven steeds dichter bij Nederland
Update: donderdag 4 mrt 2010, 18:52

Posted Image

Nederland komt steeds meer binnen het bereik van wolven. De dieren zijn Nederland op zo'n honderd kilometer genaderd.

De wolven vielen op toen een gedood schaap in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen op DNA-sporen werd onderzocht. Daarbij werden haren van een wolf gevonden.

Dichterbij
Vorig jaar werden op 200 kilometer van de grens, ook in Duitsland, al wolven gesignaleerd.

Zwervende wolven leggen gemakkelijk vijftig kilometer per dag af. Het is daarom niet ondenkbaar dat ze op korte termijn in Nederland zijn te vinden.

De wolf verdween aan het eind van de negentiende eeuw uit Nederland.
Bron: NOS Nieuws

Toch best bijzonder dat het ze tegenwoordig met alle snelwegen nog lukt over land naar Nederland te komen..

#2 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon
  • Group: Members

Posted 06 March 2010 - 00:07

View PostMerijn, on 05 March 2010 - 22:03, said:

Toch best bijzonder dat het ze tegenwoordig met alle snelwegen nog lukt over land naar Nederland te komen..

Wat dacht jij dan, met een Rijnaak afzakkend over de Rijn? :P
Wolven zijn slimme beesten hoor.. En ze trekken meestal 's nachts, dan is het rustiger op de wegen.

Het wordt trouwens dan wel weer spannend, voor Roodkapjes enzo...

Posted Image

Posted Image

Posted Image
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#3 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 06 March 2010 - 11:57

:lol::lol::lol: Mijn eerste reactie was net als De Ander: dacht je dat ze met de boot over kwamen steken of zo? :lol::lol::lol:

Als ze honderd kilometer hier vandaan zijn en ze kunnen 50 kilometer per dag afleggen, zijn ze dus al in Nederland.
Ik vind het werkelijk mooie beesten, ik heb er iets mee..................De mythe gaat dat wolven Odin begeleiden en dat ze boodschappers waren en dat ze voorspellende gaven hadden. Misschien dat dat er mee te maken heeft.........

Normaal hebben ze een slechte reputatie, maar omdat men bang voor ze is, ga je dat krijgen natuurlijk. Maar wolven hebben ook goede eigenschappen, maar ze zijn erg schuw en zullen de mens nooit aanvallen. Wel opeten maar dat is een heel ander verhaal.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#4 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 06 March 2010 - 12:34

Spirit schreef

Als ze honderd kilometer hier vandaan zijn en ze kunnen 50 kilometer per dag afleggen, zijn ze dus al in Nederland.

Nou kunnen wolven wel met enig gemak 50 km per dag draven, maar dat doen zij niet in één rechte lijn. Meestal leveren zij die inspanning alleen maar tijdens de jacht. Zo kunnen zij een hert letterlijk doodlopen.
Migreren naar Nederland zie ik niet zo snel gebeuren. Het is hier te klein en te onrustig voor een roedel wolven. Ik sluit niet uit dat er eens een paar even deze kant op komen, maar zij zullen zich hier niet permanent vestigen denk ik.
Helaas...

#5 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 06 March 2010 - 12:43

View Postkelev, on 06 March 2010 - 12:34, said:

Ik sluit niet uit dat er eens een paar even deze kant op komen, maar zij zullen zich hier niet permanent vestigen denk ik.
Helaas...

Ik ben begonnen met een nieuw opvoedingselement voor mijn kat.
Elke dag zing ik haar het liedje voor: Pas maar op voor de boze wolluf, pas maar op, pas maar op....

Misschien moet ik een paar laarzen voor haar kopen...

#6 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 06 March 2010 - 15:22

@De Ander, kan het maar niet afleren de denken dat de wolf een ontzettend gevaarlijk roofdier is. Het tegendeel is waar. Hij is door ons wereldwijd verguisd omdat hij zo slim is, en daardoor een concurrent op de voedselmarkt.
Hij is geworden tot de wandelende Jood van de dierenwereld. Men acht hem boosaardig en gevaarlijk, arglistig, vals en sluw.
Daarom zou ik willen pleiten voor het afschaffen van gruwel sprookjes die de wolf volkomen ten onrechte in zo'n kwaad daglicht hebben geplaatst.
Het is volstrekt verwerpelijk om kleuters met deze valse voorstelling van zaken te indoctrineren, nota ben vaak vlak voordat zij gaan slapen. Denk niet dat ik spijkers op laag water zoek. Niemand die goed bij zijn verstand is zal zijn kleuters antisemitische lectuur voorlezen. Maar roodkapje en de boze wolf, daarin ziet men kennelijk geen kwaad.
Ban de primitieve bloedsprookjes uit de kinderkamer!

#7 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 06 March 2010 - 16:15

Wolven zijn zeer sociale dieren. Maar ik denk niet dat wolven zich hier zullen vestigen. Daarvoor hebben we te kleine stukjes natuur met bos waar ze zich prettig zullen voelen en waar voldoende prooidieren zullen zijn. Het is een mytisch dier en voor mij mijn eerste totemdier. Kracht en bescherming o.a. Ik hoop alleen dat die schietgrage idioten zich willen inhouden....;)

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#8 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 06 March 2010 - 16:45

View Postkelev, on 06 March 2010 - 15:22, said:

@De Ander, kan het maar niet afleren de denken dat de wolf een ontzettend gevaarlijk roofdier is.

Ho ho ho, je gaat op mijn geintjes wel heel erg serieus in zeg...

Ten eerste was ik mijn KAT aan het voorlichten... ;)

Ik heb mijn kinderen uiteraard wel sprookjes voorgelezen, maar dan eigenlijk hele andere... Uit allerlei windstreken. En niet voor het slapen gaan.

Een ander ding is: ik vind de wolf een prachtig beest, ik heb er diep respect voor en vind ze juist enorm inspirerend.
Van mij mag de wolf komen...

De wolf is niet mijn totemdier. Ik heb er meerdere: de adelaar was mijn eerste. Dat was ook de allereerste Avatar die ik hier op de site heb gebruikt.
Het grappige was dat het daardoor lang duurde eer men hier door had dat ik een vrouw ben.... :D

#9 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 06 March 2010 - 18:39

de Ander schreef

Ten eerste was ik mijn KAT aan het voorlichten...

Nog erger. Zo'n kat neemt gewoon kritiekloos aan wat jij hem vertelt.

#10 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 06 March 2010 - 18:46

Blue Moon schreef

Het is een mytisch dier en voor mij mijn eerste totemdier.

Leg eens uit wat je bedoel met een "mytisch dier".
Wat is er mytisch aan een wolf?

Ik ben ook niet vertrouwd met de term "Eerste totemdier"
Wat moet ik daaronder verstaan?
Komt het niet bij de Indianen uit Amerika vandaan?

#11 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 06 March 2010 - 20:29

Als je mijn bericht had gelezen dan had je kunnen lezen dat ook ik het over mythisch heb gehad.
Mythisch in die zin dat het een mythe is d dat wolven Odin begeleiden en dat ze boodschappers waren en dat ze voorspellende gaven hadden.

Maar zo heel soms, heel soms heb ik altijd het idee dat mijn berichten nooit zo goed gelezen worden.

@Kelev, Indianen mag je hier absoluut niet zeggen, dan worden "ze" boos.<_<

Een totemdier is het dier dat jou fascineert of waar je als kind altijd al een verbinding mee hebt gevoeld. Vaak verschijnt het totemdier in je dromen.

Ook kan het zijn dat je steeds foto's van je totemdier tegenkomt, in films ziet of er iets over leest. Je kunt een trance reis maken om in contact te treden met je totemdier of om uit te vinden welk dier in je geest verschijnt.

Bij mij is dat dus wel de Wolf. Ik heb hem vaak gezien in meditatie. Ik gebruik hem als logo van mijn websites, toch is hij nooit in dromen verschenen. Ook is hij volgens de website hieronder niet mijn totemdier. Jammer..........

http://www.catharina...astro-totem.htm
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#12 User is offline   FataMorgana Icon

• Exclusive Member

Posted 07 March 2010 - 09:02

View PostSpirit, on 06 March 2010 - 20:29, said:

Aha! De otter! Posted Image
Nooit geweten. Posted Image
Heb er ook nog nooit iets mee gehad met (totem-) dieren, hooguit dat ik als kind gek was op dieren en als volwassene ze liever buiten de deur houd in hun eigen omgeving waar ze horen.

Maar vooral vandaag (zondag) voel ik wel wat voor het otter-standpunt: "Zo'n dag zou het voor jou nu ook moeten zijn: speels en ontspannen." Posted Image

En of wolven hier nog thuishoren in ons kleine, tot de vierkante meter in kaart gebrachte, landje... Ik betwijfel het.
Duitsland is veel groter.
Net zoals Kelev zegt: er zal er best eens een een kijkje komen nemen maar echt leven hier is onmogelijk vrees ik.

Wel jammer want het geeft wel een gevoel dat de "natuur" zich langzaam weer herstelt van een beetje stille periode.

Zo vind ik het ook weer geweldig dat er veel kikkers bij ons rond de huizen zwerven en dat er zoveel reigers parmantig langs de waterkant staan.

This post has been edited by Merijn: 07 March 2010 - 11:09
Reason for edit:: link in quote gefixt

#13 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 07 March 2010 - 09:54

Gelukkig zijn er veel sites, want deze link doet het helaas niet. Grey Wolf kwam twee jaar geleden met Beltane tijdens een korte trancereis me vertellen dat hij bij me is. Tabitha, de kraai, (beschermer van de magie o.a.) zag ik 'open en bloot' op een hekje zitten en ik fietste voorbij. De rillingen liepen me over mijn rug en ik 'wist' dat ik mijn tweede totemdier gevonden had en dat ze Tabitha heet. Vraag niet, waarom. Dat is niet uit te leggen. Het IS...

Native Americans is de meest gangbare benaming voor wat we vroeger Indianen noemden. Zijzelf noemen zich binnen het eigen stamverband doorgaans: Het Volk.

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#14 User is offline   FataMorgana Icon

• Exclusive Member

Posted 07 March 2010 - 10:19

View PostBlue Moon, on 07 March 2010 - 09:54, said:

Gelukkig zijn er veel sites, want deze link doet het helaas niet.

De quote van Spirit haar post is niet goed gegaan... Posted Image
Maar bij haar werkt de link wel hoor.

#15 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 07 March 2010 - 11:19

View Postkelev, on 06 March 2010 - 12:34, said:

Nou kunnen wolven wel met enig gemak 50 km per dag draven, maar dat doen zij niet in één rechte lijn. Meestal leveren zij die inspanning alleen maar tijdens de jacht. Zo kunnen zij een hert letterlijk doodlopen.
Migreren naar Nederland zie ik niet zo snel gebeuren. Het is hier te klein en te onrustig voor een roedel wolven. Ik sluit niet uit dat er eens een paar even deze kant op komen, maar zij zullen zich hier niet permanent vestigen denk ik.
Helaas...

Maar wat drijft deze wolven dan toch deze kant op? Is het een ingebouwde behoefte om te trekken of heeft het direct met de zoektocht naar voedsel te maken? (vraagje aan de hondenkenner)
Als het voedsel is moeten we volgens mij redelijk goed kunnen voorspellen waar de wolf naar toe gaat.

View PostBlue Moon, on 06 March 2010 - 16:15, said:

Het is een mytisch dier en voor mij mijn eerste totemdier.

Ik heb niets met totemdieren maar uit nieuwsgierigheid toch even gekeken ;)
Met het Edelhert als totemdier kan ik wel leven.

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users