Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar je kunt hem ook op een positieve manier formuleren, bijvoorbeeld zo:
Behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dit over het algemeen een goede regel is. Als iedereen zich hier aan zou houden, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien. Toch wil ik in dit topic de discussievraag stellen: zijn er ook grenzen aan de Gulden Regel?
Voordat ik hiermee begin, wil ik uitleggen dat als ik het over de Gulden Regel heb, dat ik dan goed wil kijken wat er precies staat. Er zijn mensen die deze Regel op een hele losse manier opvatten. Voor hen betekent het zoiets als: "We moeten een beetje aardiger zijn voor elkaar." Maar dat is niet wat er staat. Ik wil de Gulden Regel in eerste instantie vrij letterlijk interpreteren, daarna zien we wel waar we uitkomen.
Laat ik om af te trappen alvast een paar discussiepunten geven.
Discussiepunt 1: verschillen tussen mensen
Een belangrijke aanname van de Gulden Regel is dat iedereen zo'n beetje hetzelfde idee heeft over hoe hij/zij behandeld zou willen worden, wat hij/zij prettig vindt en wat niet. Maar dat vind ik een nogal gedurfde aanname.
Om het heel extreem te stellen. Stel dat ik een sadomasochist ben die graag met zweepjes geslagen wordt (rrr...
Maar je hoeft helemaal niet zo extreem te gaan. Tussen alle mensen bestaan verschillen over hoe zij behandeld willen worden. Cultuurverschillen bijvoorbeeld. Of verschillen tussen mannen en vrouwen.
Om een concreet voorbeeld te geven: een man vindt het misschien niet erg dat de wc-bril omhoog blijft staan tussen toiletbeurten. Volgens de Gulden Regel zou hij hem dan ook voor zijn vrouw niet naar beneden hoeft te doen. Hij vindt het immers niet erg. Toch is dit niet de ideale omgang die we zouden wensen.
Discussiepunt 2: egoïsme
Eigenlijk geeft de Gulden Regel een heel egoïstische reden om elkaar goed te behandelen: je wilt zelf immers ook zo behandeld worden! Dat hoeft niet per sé slecht te zijn, misschien is het juist heel realistisch om van elkaars egoïsme uit te gaan. Maar ik twijfel een beetje of je een heel ethisch systeem kunt opbouwen op basis van egoïsme.
Jezus gaat trouwens een beetje verder (afhankelijk van hoe je de Evangeliën interpreteert): "Behandel een ander goed, zelfs als deze jou niet goed behandelt." Dat is behoorlijk sterker dan de Gulden Regel!
Discussiepunt 3: naïviteit
Als je de Gulden Regel op een naïeve manier omdraait, dan zou je kunnen uitkomen op: "Als ik de mensen goed behandel, zullen ze mij ook goed behandelen." In mijn leven heb ik al gauw geleerd dat dit niet waar is. Ik ben al vaak genaaid door mensen die ik zelf goed behandeld heb.
Ik denk dat er meer discussiepunten rond de Gulden Regel te vinden zijn, maar misschien is dit een goed begin. Nogmaals: ik ben niet tegen de Gulden Regel. Ik vind het nog steeds een goede algemene regel, en ik wil hem niet afschaffen. Maar ik denk dat er grenzen aan de Gulden Regel zijn. En het lijkt me interessant is om daar wat dieper op in te gaan. Wat denken jullie?

Sign In
Register
Help

MultiQuote