Er is veel te lezen over het graf van Talpiot.
Dit graf is gevonden in Jeruzalem in 1980 en er wordt nog steeds intensief onderzoek gedaan naar de vondsten.
Daar zijn ook ontwikkelingen in.
Er komt steeds meer bewijs dat dit een familiegraf is waar zowel Jezus ligt, zijn moeder Maria, Mariamme (dat is de koosnaam voor Maria van Magdala, Jacob de zoon van Jezus enz.)
Het is zeer boeiend. De BBC heeft er een documentaire over gemaakt die ik al een keer gezien heb.
Maar sindsdien zijn er alweer nieuwe onderzoeksresultaten (bot en DNA onderzoek) die de vermoedens dat het inderdaad om Jezus en zijn naaste familie gaat steeds weer blijken te bevestigen.
Dat Jezus gewoon gestorven is en niet letterlijk opgestaan uit de dood of ten hemel gevaren was voor mij al een bekend gegeven tijdens mijn theologiestudie.
Zoals op de site op Wikipedia wordt aangegeven: men verwacht dat deze vondst veel invloed zal hebben op de opvattingen over wat godsdienst nu eigenlijk betekent en hoe je om moet gaan met de mythologie in godsdiensten.
Van alle godsdiensten is het Christendom het meest vasthoudend in het letterlijk nemen van de mythologie.
Dit heeft een oorzaak die ik op een ander moment wel eens nader wil bespreken.
Maar nu even aandacht voor artikelen die over deze opgraving gaan.
http://nl.wikipedia....raf_van_Talpiot
Ik heb zelf vanuit de Trouw in 2007 al eerder hier een topic over geopend:
http://forum.deronde...jezus-gevonden/
Even voor de duidelijkheid:
Ik vind zelf het een heel erg interessante vondst, maar ben absoluut niet overtuigd van een waterdicht bewijs.
Er is nog te weinig echt aangetoond en er is discussie over de vertaling van de namen die gevonden zijn in de inscripties.
Bovendien lijken er verschillende talen gebruikt te zijn.
Dat maakt het dus erg ingewikkeld en het is verkeerd om te snelle conclusies te trekken.
Maar met Pasen in het verschiet is dit wel een interessante discussie.
Want of deze opgraving nou authentiek is of niet, is letterlijk geloof in de opstanding noodzaak? Is dat werkelijk de kern en hoofdboodschap van het Christendom?
Ik sluit mij aan bij wat de schrijver van de Wikipedia site hierover stelt:
En hier ben ik het ook mee eens:

Sign In
Register
Help

MultiQuote