de Ronde Tafel: Mens gaat genetisch achteruit - de Ronde Tafel

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Mens gaat genetisch achteruit

#16 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon
  • Group: Members

Posted 18 February 2010 - 23:42

View PostBlue Moon, on 18 February 2010 - 18:47, said:

Toch ook een vorm van 'onvruchtbaarheid' hoor. Veel dieren kunnen hun cycli doen stoppen, als er geen voedsel voorradig is. Zodra er weer voedsel is, worden de wijfjes weer zwanger.

De regulerende factor kan je 'Moeder Natuur' noemen, als je er een naam aan wilt geven, zodat het duidelijker wordt en makkelijker te behappen. En voor mij heeft het de additionele betekenis van: De Godin.

In veel documentaires over dieren in de vrije natuur hoor je dat bij grote hongersnood dieren geen jongen meer krijgen, ook al zijn de eitjes bevrucht. Er is een aantal dieren dat a.h.w. kan 'wachten' tot de hongersnood voorbij is. Dat kun je ingrijpen door de Natuur noemen.

Ik weet niet of je dat "ingrijpen van de Natuur" zou moeten noemen.
Meisjes en jongens die aan anorexia leiden en te licht en te mager worden, worden ook onvruchtbaar. Zodra ze hun normale gewicht weer terugkrijgen worden ze weer vruchtbaar.
Je zou het kunnen opvatten als een soort beschermingsmechanisme voor de moeder en de vrucht.

Feit is dat voor hormonaal goed en evenwichtig functioneren er een bepaald minimum aan vetweefsel nodig is en bepaalde voedingsstoffen in het lichaam.
Zonder die katalysatoren stopt geleidelijk aan de gehele hormoonhuishouding.

Daardoor wordt het haar van zulke magere mensen pluizig en dun en kunnen ze zelf niet meer op hun benen staan.
Ze kunnen ook niet zomaar ineens dan weer gaan eten.
Ze zouden sterven wegens totale deregulatie van hun hormonale en fysiologische systeem.
Dat moet met kleine stapjes geleidelijk weer worden opgevoerd en voortdurend gecontroleerd worden op balans.

Daaruit concludeer ik dat het stoppen van de vruchtbaarheid een van de eerste tekenen van afsterven is. Kennelijk is dit een functie die goed beschermd wordt in het lichaam, want het is mogelijk om de functie weer te herstellen.
Ik vind dat vooral aantonen dat de natuur erg goed ingericht is op voortplanting.
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#17 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 19 February 2010 - 14:35

:blink: Zeg je nu niet hetzelfde, maar in mooiere woorden dan ik kan? :P

This post has been edited by Blue Moon: 19 February 2010 - 14:35

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#18 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 19 February 2010 - 16:58

View PostBlue Moon, on 18 February 2010 - 19:47, said:

Veel dieren kunnen hun cycli doen stoppen, als er geen voedsel voorradig is. Zodra er weer voedsel is, worden de wijfjes weer zwanger.
Maar volgens mij komt de vorm van onvruchtbaarheid die Anarchist noemt vooral voor in landen waar voldoende voedsel is.

Volgens mij is er iets anders aan de hand. Vroeger was er een natuurlijke selectie. Mensen die een betere vruchtbaarheid hadden, kregen uiteraard meer kinderen. Daardoor werden de genen die voor deze betere vruchtbaarheid zorgen, doorgegeven. Met de huidige medische technieken kunnen ook mensen die een slechtere vruchtbaarheid hebben, kinderen krijgen. Daardoor worden ook de "slechtere" genen doorgegeven.

Met overbevolking of voedselschaarste heeft het dus niet zoveel te maken. Het gebeurt ook in Canada of Australië, waar de bevolkingsdichtheid laag is en het voedsel normaal gezien voldoende. Het komt omdat de medische technieken de natuurlijke selectie buitenspel zetten.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#19 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 19 February 2010 - 17:16

View PostLeRoc, on 19 February 2010 - 16:58, said:

Maar volgens mij komt de vorm van onvruchtbaarheid die Anarchist noemt vooral voor in landen waar voldoende voedsel is.

Volgens mij is er iets anders aan de hand. Vroeger was er een natuurlijke selectie. Mensen die een betere vruchtbaarheid hadden, kregen uiteraard meer kinderen. Daardoor werden de genen die voor deze betere vruchtbaarheid zorgen, doorgegeven. Met de huidige medische technieken kunnen ook mensen die een slechtere vruchtbaarheid hebben, kinderen krijgen. Daardoor worden ook de "slechtere" genen doorgegeven.

Met overbevolking of voedselschaarste heeft het dus niet zoveel te maken. Het gebeurt ook in Canada of Australië, waar de bevolkingsdichtheid laag is en het voedsel normaal gezien voldoende. Het komt omdat de medische technieken de natuurlijke selectie buitenspel zetten.

Dan kom ik toch weer terug bij wat ik eerder aangaf.

In de praktijk van mijn voorlichtingswerk en mijn collega's zien we een andere trend:
Vrouwen worden later zwanger en zijn bezig met een carriere.
Ik denk dat het aan de westerse levensstijl ligt en onze westerse inrichting van de maatschappij. Ik denk dat stress de belangrijkste oorzaak is van onvruchtbaarheid.

#20 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 19 February 2010 - 17:38

View PostBlue Moon, on 19 February 2010 - 14:35, said:

:blink: Zeg je nu niet hetzelfde, maar in mooiere woorden dan ik kan? :P

Nee, want als je het woord Godin gebruikt en ingrijpen van Moeder Natuur, dan lijk je te verwijzen naar een denkende Persoonlijkheid die ingrijpt als het nodig is.
Ik meen het onpersoonlijker te bedoelen.

Maar ik kan me vergissen, het kan ook een kwestie zijn van interpretatie van woorden. :unsure:

#21 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 19 February 2010 - 19:01

Elk vogeltje zingt, zoals het gebekt is. Ik denk dat ik probeer hetzelfde te zeggen, maar vanuit mijn optiek. En mijn opleiding is duidelijk lager dan de jouwe, dus je gebruikt bepaalde bewoordingen die ik wel begrijp, maar zelf nooit zal gebruiken, omdat ze niet spontaan bij me opkomen. Verschil mag er zijn, maar ik ben nu eenmaal geen groot intellectueel licht. Wel intelligent trouwens... vinnik zelf... grinnik.

Wat betreft de mogelijkheden om hoe dan ook kinderen te maken middels IVF kan ik zeggen dat ik dat prachtig vind, maar inderdaad. Als het zelfs dan nog niet lukt zouden medici met het paar dat perse een kind wil, om de tafel moeten gaan zitten om uit te leggen dat het soms echt niet kan/niet gewenst is om een kind te maken. Daar is (kom ik weer) Moeder Natuur duidelijk genoeg in. Soms is het beter geen kind te krijgen. Ik denk vooral voor het bewuste kind, maar waarschijnlijk ook voor de betreffende 'ouders'... als ik ze even mag noemen.

De mogelijkheid om middels IVF een kindje (of meer kindjes) te maken moet niet synchroon gaan lopen met de wenselijkheid om dan maar kinderen te gaan maken. Zeker als iemand nogal fanatiek lijkt, dient zo'n persoon eerst naar een psychiater te gaan om te zien of die kinderwens niet vanuit een soort fanatisme is ontstaan. Of dat men zich zo volledig blind staart op het geluk dat een kind moet zijn. Ik vind dan ook dat de medische wereld eigenlijk veel en veel voorzichtiger te werk moet gaan hierin. Ik verwijs even naar die Califonische moeder van 6 kinderen die er een ACHTLING bij kreeg... Dat is uiterst onwenselijk. De kinderen lijden hieronder. Aan een babywens(kinderwens) mag m.i. nooit worden toegegeven, als er niet een optimaal warm 'nest' is voor de kinderen en die kinderen zich vrijelijk kunnen ontplooien. Het gaat wat mij betreft dus nooit om de wens van de moeder, maar uitsluitend en alleen om de kinderen. Door het egoïsme van zo'n ouder kan een kind een levenslange schade (geestelijke verminking) oplopen. Me dunkt dat we dat te allen tijden moeten voorkomen.

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users