de Ronde Tafel: Carnaval. - de Ronde Tafel

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Carnaval.

#1 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip
  • Group: Members

Posted 13 February 2010 - 16:55

Carnaval, het is weer zo ver. Vieren jullie dit?

Ik heb vooral het idee dat het draait om zuipen en lol maken (op zich niets op tegen hoor! :P ), maar ik vraag me af hoeveel mensen hebben gevast hiervoor. Iemand?

#2 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 13 February 2010 - 18:43

View PostAnarchist, on 13 February 2010 - 16:55, said:

Carnaval, het is weer zo ver. Vieren jullie dit?

Ik heb vooral het idee dat het draait om zuipen en lol maken (op zich niets op tegen hoor! :P ), maar ik vraag me af hoeveel mensen hebben gevast hiervoor. Iemand?

Nee niemand. Want het vasten begint ook pas na carnaval.
Maar na deze dag van pret en jolijt, zullen er niet veel mensen meer echt vasten.
Ach het is een reliek van de eens zo machtige Roomse kerk. De vrije dagen zijn gebleven, maar de betekenis is verloren gegaan.
Met kerstmis vieren wij niet meer Jezus verjaardag, maar de komst van de kerstman. Wie is zich er op hemelvaartsdag nu van bewust dat op die dag Jezus werd opgenomen in een baan om de aarde? Maar die vrije dag willen wij wel behouden.
Zo gaan die dingen nu eenmaal.

#3 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 13 February 2010 - 20:03

Ik kwam onderweg naar de verjaardag van mijn dochter (vandaag is zij alweer 26 geworden, onbegrijpelijk!!!) in een zich opstellende caravalsoptocht terecht.
BAH!!!

Ik heb er niks mee, maar ja ik ben dan ook een randstadse van boven de rivieren.
Als ik me goed herinner heb ik het vroeger een keer gevierd in Leiden. Verkleed en met zilverwit in mijn haar gespoten een elfkroegentocht gehouden.
Straalbezopen naar huis.
Nah. Speciaal hoor. :zz:
En van vasten had ik als protestantse van huis uit nog nooit gehoord, dus daar kwam het ook al niet van.
Boven de rivieren kunnen ze geen carnaval vieren,
Laten ze het dan ook niet proberen.

Ik moest omrijden door glibberige landweggetjes om die carnavalsoptocht te mijden.
Nogmaals, BAH!!! :wallbash:
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#4 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 13 February 2010 - 22:44

De Ander schreef

BAH!!!
en Nogmaals, BAH!!!

Als goede Jiddische ex-Katholiek kijk ik raar op van jouw hartgrondige afkeer van het Carnaval.
Ik heb het niet over de tragische pogingen dit feest te vieren in midden en noord Nederland. Dat kwam in mijn jeugd niet voor.
Carnaval was voor het Zuiden. Punt.

In het Katholieke Laren (NH) lag de nadruk op het vasten. Langer dan een maand mocht je geen snoepje in je mond stoppen. Alles ging in het "vastentrommeltje". Wat daar allemaal precies in terecht kwam was na een paar weken niet meer te achterhalen, en soms durfde je het trommeltje niet eens meer te openen omdat de inhoud een eigen leven was gaan leiden. Dat krijg je wanneer je een halve appel gedurende lange tijd opsluit met een plak ontbijtkoek...

Later ben ik met mijn kinderen naar het zuiden afgereisd om daar te ontdekken wat dat Carnaval inhield. Ik stond verbaasd vanwege al die lol en de onverholen kritiek op de Haagse politieke zaken. Scherp maar altijd grappig. Mijn kinderen genoten met volle teugen.
De verkleedpartij, en de handenvol snoep die van de praalwagens gegooid werden hadden op hen een euforische uitwerking.
Ik ben uiteraard geen enkele kroeg binnen gestapt, want ik was toen nog geheelonthouder. Maar ook zonder bier heb ik mij prima vermaakt.
Vooral in de binnenstad van Maastricht, waar veel zeer goede muziek groepen optraden, betekende voor mij het toppunt van gezelligheid.

Wat mij opviel was de afwezigheid van zogenaamde "carnavalskrakers". Een Hilversumse uitvinding om Bekende Nederlanders van een extra zakcentje te voorzien. Met als absolutie dieptepunt de "Kraker" van Ria Valk... JAAAH ik heb worstjes op mijn borstjes, preitjes op mijn dijtjes...Later nog eens overgedaan door André van Duin;...Ik heb hele grote bloemkolen.
Het woord "BAH" aangevuld met "GADVERDAMME" is hier zeker op zijn plaats.

Dit soort droefgeestig stemmende domheid was in het Zuiden echter niet te horen. Daar waren de liedjes van eigen bodem weliswaar populair, maar toch niet storend aanwezig. En omdat het liedje meestal in het streekdialect werd uitgevoerd ontging je de eventuele platvloerse en weerzinwekkende stompzinnigheid die boven de grote rivieren zo in het oog lopend aanwezig is.

Ik heb een zwak voor onze Zuiderlingen, en in artistiek opzicht maar zeker in goedmoedige en spitsvondige humor laten zij de Noord-Nederlanders ver achter zich.

#5 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 14 February 2010 - 00:39

Maar Kelev, ik heb helemaal niets tegen ECHT Carnaval.
Dat is ongetwijfeld een mooi volksfeest wat nog betekenis heeft in humor, het lichte, de lol. Dat verbinding heeft met de vastentijd, met de nar en de zot.
De betekenis van dit ritueel is mij echt niet ontgaan.... ;)

Echter, wat hier boven de rivieren gebeurt is niks dan flauwekul, protserigheid en een raar vertoon wat hier niet past. Wat over zuipen gaat en hooguit een aardig kinderfeestje.
De bevolking doet niet mee, het is voor een minderheid waar de rest zich van afkeert.
Het past hier niet omdat het niet echt is.

Ik kan mensen die niet in Leiden zijn opgegroeid niets uitleggen over het uitzinnige gevoel van bevrijding dat er nog altijd is op 3 oktober.
Omdat anderen niet jaarlijks met school of ouders naar de Lakenhal gaan om het wandgrote en indrukwekkende schilderij te aanschouwen van de hongerende en zieke Leidenaren, waar burgermeester van der Werff zichzelf aanbood als hun voedsel.
Niemand snapt wat voor een Leidenaar de Universiteit op het Rapenburg betekent als symbool voor de overwinning op de Spanjaarden, de Spaanse onderdrukking, de Spaanse Inquisitie...
Geschenk van Willem van Oranje, als beloning voor het doorstaan van de belegging waardoor iedereen honger leed.
Niemand kan ik uitleggen dat het nu nog steeds een eer is om hutspot met klapstuk te eten (want dat is wat werd gevonden door de geuzen die de Spanjaarden verdreven, potten met stoofpot) en dat er haring met wittebrood werd uitgedeeld aan de hongerige Leidenaars.
Dus op 3 oktober eten we haring met wittebrood en hutspot met klapstuk.

Kom daar maar eens om in Maastricht of Groningen, ze kijken je glazig aan...

Leiden, een stad met vele Hugenoten en dus ook Franse namen - compleet met platleidse uitspraak en foute spelling, zo anti paaps als het maar kan!

Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen Rooms Katholieken. Ik vind het lieve mensen, ik bewonder hun hang naar het goede leven en een enorme relaxtheid, die ik wel eens mis als echte Randstadse.

Maar carnaval? Alsjeblieft laat dat er zijn in Oeteldonk. Niet hier.
We kunnen het gewoon niet.

Het is net zo raar als een Eindhovenaar die haring met wittebrood eet en naar de kermis gaat op 3 oktober. Hij kan het wel doen, maar hij heeft de geschiedenis niet van jongsafaan meegekregen. Hij kan wel een wandelingetje maken naar het van der Werff park maar hij beseft dan nog niet wat het is om "Tussen de Singels" te leven. Om opgesloten en uitgehongerd te zijn. Hij kan zich er niks bij voorstellen.
Ik wel. Het is me met de paplepel ingegoten.

En carnaval dus niet.

#6 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 14 February 2010 - 10:51

@De Ander.
Wat ons met de paplepel wordt ingegeven leeft meer, en heeft vaak voor ons een diepere betekenis, die anderen moeilijk kunnen navoelen.
Jouw beleving van het ontzet van Leiden is geen klein detail uit onze vaderlandse geschiedenis het is groter geworden. Was je toevallig in Bourtange opgegroeid dan had je een andere beleving doorgemaakt, en zou Leiden zonder betekenis gebleven zijn.

De Hongerwinter van 1944 is bijvoorbeeld veel recenter en ook veelomvattender geweest dan het beleg van Leiden. De eerste naoorlogse generatie werd collectief gedwongen zijn bordje leeg te eten. Voedsel werd niet weggegooid. Van oudbakken brood werd nog broodpap gemaakt. (Heel naar als je dat moest opeten...)

Maar leeft het nu nog? In onze consumptie-dwang is die episode uit de oorlog vervaagd tot een betreurenswaardig incident.
Zij die het bewust hebben meegemaakt zijn overleden of bijna dood.
Zelf heb ik geen herinneringen aan echte honger. Ik weet wel dat ik als kind altijd trek had, omdat er natuurlijk nog wel een tijd schaarste heerste. Maar van echte honger weet ik niets.
Toch kan ik maar moeilijk goed eten weggooien, en ik heb die houding ook wel doorgegeven, omdat wij eens per week al het oude brood naar de kinderboerderij brachten.
Maar bij mijn kleinkinderen zie ik niets meer terug van die terughoudendheid. De noodzaak om het bordje leeg te eten - Vlees eerst, want als de bom valt heb je toch het beste vast binnen - wordt niet langer levend gehouden, en zo verdwijnt de hongerwinter langzaam maar zeker uit onze collectieve herinnering.

Wat betreft het feestvieren, hoe noordelijker je komt hoe moeilijker dat wordt. In Noorwegen en Zweden kent men de onbezonnen uitbundigheid niet. Individueel is dat misschien anders maar collectief zoals Brazilië. Venetië of op de Antillen?
Bij ons is de grens tussen twee volkeren tamelijk abrupt. Onder de grote rivieren leven andere mensen, met een zonniger levenshouding. Dit verschil gaat veel dieper dan een gezamenlijk beleefde geschiedenis. Want dat zijn maar verhalen, en verhalen vervagen. Het zit hem ook in de omgeving, het dialect en in het aantal uren zon dat er gemiddeld schijnt.
Zelfs als een Vlaming woedend is klinkt hij nog grappig en gezellig.

#7 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 14 February 2010 - 12:33

Ha ha ha, ja daar heb je ook wel een punt natuurlijk.
Maar gezamenlijk beleefde geschiedenis gaat ook wel weer verder dan dat.

Het zit hem in oordelen die vanzelfsprekend zijn, meningen die je om je heen hoort en die je als kind als vanzelfsprekend overneemt, de sfeer in de klassen op school, waarden en normen die zonder argumenten worden overgenomen.

Ik ben met je eens dat het beneden de rivieren anders is en zonniger, losser en blijer zo lijkt het.
Maar ik heb ook wel van bewoners de keerzijde gehoord.
Meer roddel en achterklap, meer familiaire bemoeienis, een zompig niet te tackelen gemeenschapsgevoel.
Ik ben zoals ik al eerder schreef bevriend met een Vlaamse die bewust naar het Nederland van boven de rivieren gekomen is om bevrijd te zijn van dat zompige sfeertje.

#8 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 14 February 2010 - 12:59

De Ander schreef

Meer roddel en achterklap, meer familiaire bemoeienis, een zompig niet te tackelen gemeenschapsgevoel.

O, dat is zeker waar.
Daar wist de onnavolgbare Jeaques Brell aardige teksten over te maken, waardoor hij door half België stevig gehaat werd.

#9 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip

Posted 14 February 2010 - 15:39

View Postkelev, on 13 February 2010 - 18:43, said:

Nee niemand. Want het vasten begint ook pas na carnaval.

klopt.. :rolleyes1: :>

Carnaval zegt mij verder dan ook helemaal niets, want ik ben in de randstad opgegroeid. Daar leeft dat niet.
Hier in het oosten wordt er voornamelijk over gepraat, maar weinig actie ondernomen. Op de enkeling na die naar het zuiden gaat voor een paar dagen.
Maar ook die gaan hierNA ( ;)) niet vasten.

View Postkelev, on 13 February 2010 - 18:43, said:

Met kerstmis vieren wij niet meer Jezus verjaardag, maar de komst van de kerstman.

Logisch, Jezus schijnt ook een paar maanden later geboren te zijn. Als we dan toch in sprookjes geloven, kunnen we net zo goed op de kerstman wachten.

#10 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 14 February 2010 - 17:35

Het vastentrommeltje.....................ja, dat ken ik maar al te goed. Ik vond het een sport om daar al het snoep in te doen, ik snoepte amper dus dat t rommeltje werd voller en voller. Het stond in een kast in de voorkamer en ik weet nog goed...........ik vergat altijd dat ik dat trommeltje nog ergens had staan en met Kerst kwam ik er weer eens op. Moeders vergat en ook dus ach........je kon dus alles weggooien. Pure chocolade was witte chocolade geworden, alle andere snoepjes hadden zich samen laten smelten.

Carnaval heb ik ooit 1 keer gevierd in Breda, verkleed wel. Met mijn ex samen nog in een carnavalsvereniging gezeten, hij zat in de Raad, ik zat in de dames-dinges. Niet de dansende mariekes of zo, maar ik weet niet meer hoe dat heet.

Daarna nooit meer iets aan carnaval gedaan, logisch natuurlijk. Ik moet er niet meer aan denken of ik ga Posted Image
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#11 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 18 February 2010 - 18:52

http://www.isidorusw...?t=show&id=2683

Van oorsprong een gewoon heidens (= Paganistgisch) feest. De 'grap' is dat het Christendom Pasen laat afhangen van de Maan - een typisch Paganistisch gegeven, en dat de Paganisten simpelweg voor Ostara kiezen voor de dag- en nacht-evening van 21 maart. Vaststaand dus.

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#12 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 18 February 2010 - 23:30

View PostBlue Moon, on 18 February 2010 - 18:52, said:

http://www.isidorusw...?t=show&id=2683

Van oorsprong een gewoon heidens (= Paganistgisch) feest. De 'grap' is dat het Christendom Pasen laat afhangen van de Maan - een typisch Paganistisch gegeven, en dat de Paganisten simpelweg voor Ostara kiezen voor de dag- en nacht-evening van 21 maart. Vaststaand dus.

Leuk he, dat Pasen in het Duits gewoon dus nog Ostern heet. :D

#13 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 19 February 2010 - 14:36

De Godin voor dit feest is Ostara, maar wordt ook Eostre genoemd. Daarin vind je zowel Ostern als Easter terug. ;):P

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users