de Ronde Tafel: kritiek op klimaatwetenschap - de Ronde Tafel

Jump to content

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

kritiek op klimaatwetenschap

#16 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 19 February 2010 - 18:15

Wat ik vind:

- De aarde warmt niet op. Die koelt al af sinds het ontstaan. Daar is niets aan te doen.
- Het klimaat verandert en dat heeft het ook altijd al gedaan.
- Ik vind een periode van 30 jaar veel te weinig om modellen op te baseren. De modellen zijn wel erg handig om voorspellingen te doen maar een voorspelling is geen zekerheid
- Wij dragen bij aan de verandering van het klimaat maar dat doet de zon ook en de algen in zee ook.
- Als wij van alles veranderen is het helemaal niet zeker of dit een gunstig effect op het klimaat heeft
- gunstig in die zin dat de mens het makkelijk heeft en niet hoeft na te denken over verhuizen
- Als je graag naast een vulkaan wil wonen omdat het daar vruchtbaarder is moet je niet zeuren als die vulkaan een keer uitbarst. Als je naast een zee gaat wonen moet je niet zeuren als het water omhoog komt. Dat is niet de schuld van de aarde maar de schuld van de mens die honkvast is geworden.
- (ja ik weet dat niet iedereen kan verhuizen maar dan moeten we daar in de politiek eens over nadenken)
- De effecten van zogenaamd "groen gedrag" zijn nog helemaal niet duidelijk. Alle bij-effecten mee gerekend kan biobrandstof bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor twee keer meer co2 dan de niet groene variant. Het effect van spaarlampen op het milieu is ook absoluut niet duidelijk.
- Geld wordt in ruime mate beschikbaar gesteld om dat het ene land niet wil onderdoen voor het andere land en natuurlijk niet bekend wil staan als dat land dat het allemaal niets boeit. Maar we hebben problemen dichter bij huis die ook aandacht vragen en op korte termijn heel wat urgenter zijn.

Om terug te gaan naar het artikel: Ik ben het er helemaal mee eens dat de klimaatwetenschap teveel gestuurd wordt door de politiek en door de mensen die van dit thema hun religie hebben gemaakt. Je mag niet kritisch zijn en dat is juist wat we altijd moeten zijn. Dat is wetenschap!

Het lijkt er de laatste tijd op dat "men" zo graag wil laten zien hoe erg het gesteld is met het klimaat om iedereen maar te overtuigen dat dit enorm tegen begint te werken. Misschien hebben ze wel gelijk en is het inderdaad allemaal erg. Maar kom dan met de echte cijfers en dik ze niet aan om de laatsten over de dam te krijgen. zucht :P

#17 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Group: Members

Posted 19 February 2010 - 18:49

Er zijn volgens mij meer dan genoeg wetenschappelijke rapporten die niet gemaakt zijn voor overheden en regeringen, maar gewoon door wetenschappers die zich ermee bezig houden. De meeste van die rapporten lijken op elkaar. De aarde warmt op. Misschien niet van binnenuit, maar dan wel in de dampkring. Dat kan desastreus zijn. De laatste tien jaar zijn de cijfers schrikbarend. Zo snel is het nog nooit eerder gegaan. Je mag van mij gerust je kop in het zand steken, hoor. Ik maak je alleen niet wakker als het tijd wordt hogere grond op te zoeken... :P

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#18 User is offline   Merijn Icon

• Administrator

Posted 19 February 2010 - 19:39

Ik vind het prima dat het klimaat opwarmt. Als er rapporten zijn die dat zeggen is dat ook prima. Wat ik graag zou willen zijn niet nog meer rapporten die aantonen dat het klimaat drastisch aan het veranderen is, maar rapporten die aangeven wat de effecten van de zogenaamde groene-opties zijn.

Het probleem wordt zo hard verkondigt dat we elke optie zonder verder nadenken lijken te omarmen: Hoe durf je kritisch te zijn tegen een optie als je "weet" dat wat je doet zo slecht voor het milieu is...

Iemand met een goed geweten moet wel kiezen voor groene stroom terwijl dit hele principe erg dubieus is
emissiehandel op globale schaal maakt ook dat veel maatregelen die worden opgelegd aan de industrie waardeloos zijn
biobrandstof zorgt voor een enorme toename van het verbouwen van grondstoffen waardoor er een voedselprobleem in ontwikkelingslanden aan het ontstaan is
Het positieve effect van spaarlampen op de lange termijn is nog steeds niet aangetoond

Als we iets kunnen doen dat onze voetafdruk op de aarde verkleint ben ik daarvoor maar ik ben erg kritisch als het gaat om maatregelen die we zonder verder nadenken moeten accepteren want het afwijzen ervan levert je het stigma van struisvogel op. Daarnaast gaat er op het ogenblik zoveel geld om in de milieu-politiek dat dat geld op haar beurt weer de verdere politiek aan het sturen is. De politiek heeft zichzelf klem gezet.

#19 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 19 February 2010 - 21:16

Merijn schreef

Als we iets kunnen doen dat onze voetafdruk op de aarde verkleint ben ik daarvoor maar ik ben erg kritisch als het gaat om maatregelen die we zonder verder nadenken moeten accepteren want het afwijzen ervan levert je het stigma van struisvogel op. Daarnaast gaat er op het ogenblik zoveel geld om in de milieu-politiek dat dat geld op haar beurt weer de verdere politiek aan het sturen is. De politiek heeft zichzelf klem gezet.

Wetenschap is een verheven ideaal. Helaas zijn veel wetenschappers corrupt. Zij zijn in dienst van iets of iemand, en afhankelijk van geld, erg veel geld.
Iedere organisatie met voldoende geld kan wetenschappers huren, die rapporten samenstellen. En dat gebeurt ook.

Maar wij hebben natuurlijk ons gezonde verstand. En zonder al die rapporten kan je zelf ook wel tot de conclusie komen dat wij in het rijke westen veel activiteiten ontwikkelen die schadelijk zijn. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor onze totale leefomgeving.
Grootschalige ontbossing, het aantasten van het natuurlijke verloop van grote rivieren, uitputting van landbouwgronden door mono-cultures. Ja wij zijn zelfs al een flinke tijd bezig de stratosfeer te vervuilen met grote hoeveelheden schroot van afgedankte satellieten die eindeloos en doelloos hun baantjes in de ruimte blijven draaien.
Wij hebben al veel onomkeerbare schade aangericht, en gaan daar onverdroten mee door. omdat er altijd "wetenschappelijke" rapporten zullen verschijnen die zeggen dat het allemaal zo'n vaart niet loopt.

#20 User is offline   Merijn Icon

• Administrator

Posted 19 February 2010 - 22:10

En ook met kelev ben ik het eens. Ik zeg ook niet veel anders.

Wat tegenwoordig volgens mij niet klopt is dat ons een probleem wordt voorgehouden waarbij geschreeuwd wordt: rij nu op biodiesel voor het te laat is! (ander kom je in de hel!) Durf eens nee te zeggen of kritisch te zijn! Wij weten wat goed is want dat geloven wij en ons geloof is de enige ware!

Het enige dat ik wil is dat op voorhand goed onderzoek wordt gedaan naar de effecten op langere termijn van de maatregelen die ons "opgedrongen" worden om het kwaad te weren. En niet alleen de effecten op het klimaat maar ook op alle bij-effecten.

Mijn kritiek op de klimaatwetenschap is dat ze zeggen: Dit is het probleem > doe dit want dat is goed voor het klimaat. Zonder dat gekeken wordt of het misschien een enorme aanslag is op de voedselvoorziening. Het klimaat is het hogere doel waar al het andere voor moet zwichten en er over zeuren mag niet.

(best lekker even zo tikken ;) )

#21 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 20 February 2010 - 00:13

View PostMerijn, on 19 February 2010 - 22:10, said:

Wat tegenwoordig volgens mij niet klopt is dat ons een probleem wordt voorgehouden waarbij geschreeuwd wordt: rij nu op biodiesel voor het te laat is! (ander kom je in de hel!) Durf eens nee te zeggen of kritisch te zijn! Wij weten wat goed is want dat geloven wij en ons geloof is de enige ware!

Het gezond verstand zegt; Wij moeten ophouden onszelf zoveel te verplaatsen. Het is hoe dan ook slecht voor het milieu.
Alle autoritjes die voor het plezier gemaakt worden (of voor het gemak) dienen zoveel mogelijk te worden geschrapt.
Tegenwoordig gaan hele scholen op reis, en vliegen er ladingen kinderen naar Istanboel, terwijl zij ook naar de grebbenberg zouden kunnen fietsen

Het enige dat ik wil is dat op voorhand goed onderzoek wordt gedaan naar de effecten op langere termijn van de maatregelen die ons "opgedrongen" worden om het kwaad te weren. En niet alleen de effecten op het klimaat maar ook op alle bij-effecten.

Niemand heeft zich de moeite getroost om onderzoek te doen naar de schadelijke effecten van het gebruik van de auto, het vliegtuig
onze elektrische apparatuur. Eind jaren 50 kwam Philips met de slogan: "wie licht spreidt spreidt gezelligheid", en de lampen vlogen de winkel uit. (voor die tijd was er in ieder huis één lichtbron boven de grote tafel waar het gezin omheen zat om pinda's te eten)
In allerijl werden centrales bijgebouwd om al die extra verlichting te blijven voeden.
En nu dat allemaal een beetje veel lijkt te worden verlang jij wel rapporten die van alles aantonen?? Heb je niet genoeg smog zien hangen als je een grote stad naderde? Heb je niet genoeg bossen zien sneuvelen voor een betere verbinding van A naar B?

Mijn kritiek op de klimaatwetenschap is dat ze zeggen: Dit is het probleem > doe dit want dat is goed voor het klimaat. Zonder dat gekeken wordt of het misschien een enorme aanslag is op de voedselvoorziening. Het klimaat is het hogere doel waar al het andere voor moet zwichten en er over zeuren mag niet.

Nogmaals gezond verstand! Waarom accepteerden wij zonder morren en zonder rapporten alle nadelige milieu aantastingen, en beginnen wij te steigeren zodra er wordt aangedrongen op wat minder verspilling?
Al vanaf 1973 is men al bezig te waarschuwen dat er grenzen zijn. Meer dan twintig jaar lang zijn mensen die het milieu ter harte ging gemarginaliseerd en belachelijk gemaakt (Geitenwollen sokken freaks)
Nu dat niet meer gaat verlangt men rapporten die onomstotelijk aantonen wanneer, waar en hoe laat onze dijken overstromen.

(

#22 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 20 February 2010 - 08:15

Volgens mij is de enige maatregel die helpt dat wij massaal de auto en het vliegtuig laten staan. En locaal ons voedsel gaan produceren.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#23 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 20 February 2010 - 10:43

View PostLeRoc, on 20 February 2010 - 08:15, said:

Volgens mij is de enige maatregel die helpt dat wij massaal de auto en het vliegtuig laten staan. En locaal ons voedsel gaan produceren.

Zoals de Engelsen zeggen: "HOOR HOOR"

Maar eh...Hoe ben jij in Brazilië beland? Te voet? Per diligence?
En hoe kom je weer thuis? Per diligence? Te voet?
Ik vraag maar en ik vraag maar...
Silly me

#24 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 20 February 2010 - 10:44

Mee eens, Le Roc. En Kelev heeft ook gelijk. Sorry Merijn, maar laat je je niet te veel meeslepen door je jeugd? :P

#25 User is offline   Merijn Icon

• Administrator

Posted 20 February 2010 - 11:03

View PostBlue Moon, on 20 February 2010 - 10:44, said:

Mee eens, Le Roc. En Kelev heeft ook gelijk. Sorry Merijn, maar laat je je niet te veel meeslepen door je jeugd? :P

Ik ben niet religieus opgevoed, kom uit een sociaal academie nest, ben lange tijd padvinder geweest en zit nog steeds in mijn jeugd ;)

#26 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 20 February 2010 - 11:19

View PostMerijn, on 20 February 2010 - 11:03, said:

Ik ben niet religieus opgevoed, kom uit een sociaal academie nest, ben lange tijd padvinder geweest en zit nog steeds in mijn jeugd ;)

Het is wat, die kakafonie van meningen over het milieu.

Ik stel me zo voor een toneelstuk te schrijven voor onze kinds kinderen om ze uit te leggen waar wij ons zoal druk over maakten aan het begin van de 21e eeuw.
Allemaal druk gesticulerende mensjes op een planeet die zich van binnen een beetje zit rot te lachen. ;)

Posted Image
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#27 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 20 February 2010 - 18:24

O, ik stoot meer CO2 uit dan jullie bij elkaar. Daar maak ik mij geen illusies over.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#28 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 21 February 2010 - 00:15

View PostLeRoc, on 20 February 2010 - 18:24, said:

O, ik stoot meer CO2 uit dan jullie bij elkaar. Daar maak ik mij geen illusies over.

Neem nog een glaasje rum. :deander:

#29 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 21 February 2010 - 11:05

Minder Chili con carne eten misschien? :D

#30 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 21 February 2010 - 15:39

View PostBlue Moon, on 21 February 2010 - 11:05, said:

Minder Chili con carne eten misschien? :D

Leroc eet alleen Chili Sin Carne. ;)

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users