- De aarde warmt niet op. Die koelt al af sinds het ontstaan. Daar is niets aan te doen.
- Het klimaat verandert en dat heeft het ook altijd al gedaan.
- Ik vind een periode van 30 jaar veel te weinig om modellen op te baseren. De modellen zijn wel erg handig om voorspellingen te doen maar een voorspelling is geen zekerheid
- Wij dragen bij aan de verandering van het klimaat maar dat doet de zon ook en de algen in zee ook.
- Als wij van alles veranderen is het helemaal niet zeker of dit een gunstig effect op het klimaat heeft
- gunstig in die zin dat de mens het makkelijk heeft en niet hoeft na te denken over verhuizen
- Als je graag naast een vulkaan wil wonen omdat het daar vruchtbaarder is moet je niet zeuren als die vulkaan een keer uitbarst. Als je naast een zee gaat wonen moet je niet zeuren als het water omhoog komt. Dat is niet de schuld van de aarde maar de schuld van de mens die honkvast is geworden.
- (ja ik weet dat niet iedereen kan verhuizen maar dan moeten we daar in de politiek eens over nadenken)
- De effecten van zogenaamd "groen gedrag" zijn nog helemaal niet duidelijk. Alle bij-effecten mee gerekend kan biobrandstof bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor twee keer meer co2 dan de niet groene variant. Het effect van spaarlampen op het milieu is ook absoluut niet duidelijk.
- Geld wordt in ruime mate beschikbaar gesteld om dat het ene land niet wil onderdoen voor het andere land en natuurlijk niet bekend wil staan als dat land dat het allemaal niets boeit. Maar we hebben problemen dichter bij huis die ook aandacht vragen en op korte termijn heel wat urgenter zijn.
Om terug te gaan naar het artikel: Ik ben het er helemaal mee eens dat de klimaatwetenschap teveel gestuurd wordt door de politiek en door de mensen die van dit thema hun religie hebben gemaakt. Je mag niet kritisch zijn en dat is juist wat we altijd moeten zijn. Dat is wetenschap!
Het lijkt er de laatste tijd op dat "men" zo graag wil laten zien hoe erg het gesteld is met het klimaat om iedereen maar te overtuigen dat dit enorm tegen begint te werken. Misschien hebben ze wel gelijk en is het inderdaad allemaal erg. Maar kom dan met de echte cijfers en dik ze niet aan om de laatsten over de dam te krijgen. zucht

Sign In
Register
Help

MultiQuote