de Ronde Tafel: kritiek op klimaatwetenschap - de Ronde Tafel

Jump to content

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

kritiek op klimaatwetenschap

#1 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon
  • Group: Members

Posted 10 February 2010 - 11:19

Vandaag in Trouw on line:

Podium10 februari 2010
Simon Rozendaal, wetenschapsredacteur van Elsevier, erelid van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging en auteur van twintig boeken over wetenschap

Klimaatwetenschap is te veel met de politiek vervlochten

Politiek moet nooit blindvaren op de wetenschap.© AFP
Er is alle reden om klimaatexperts kritisch te volgen. Het is een jonge discipline, met ingewikkelde materie. En er gaat absurd veel geld in om.

Er moet beter geluisterd worden naar critici van het klimaatbeleid, schreef Jan Boersema, hoogleraar milieukunde aan de VU, afgelopen zaterdag in Trouw en noemde mij en Leon de Winter als voorbeelden van ’serieuze critici’.

Misschien is het in wellicht de meest linkse en misschien ook de meest groene krant van Nederland nuttig om uit te leggen waarom iemand die ooit als eerste lichting colleges milieuchemie volgde en zelfs een blauwe maandag groen was (lid van Milieudefensie en Natuurmonumenten) al sinds 1988 kritische kanttekeningen plaatst bij de klimaatwetenschap en het klimaatbeleid.

In de loop van de jaren tachtig ontdekte ik, als chemicus enigszins vertrouwd met concentraties, dat lucht- en watervervuiling in Nederland spectaculair afnamen. Ik dacht dat milieuwetenschappers en de milieubeweging kuitenflikkers zouden maken.

Maar nee, ze bleven even zuur en gaven geen bekendheid aan dit heuglijke nieuws. Zelfs brave instituties als het RIVM juichten in hun rapporten nooit: hoera, we zitten nu op tien procent van de vervuiling uit de jaren zeventig. Hoe dit komt, heb ik uitgebreid beschreven in mijn ’Het grote goed nieuws boek’.

Laat me hier volstaan met de conclusie: veel mensen en instituties hebben er belang bij om de druk op de milieuketel te houden.

Ik heb dat wantrouwen meegenomen naar de klimaatdiscussie. Het werd nog versterkt doordat ik mij in de loop van mijn 35-jarige carričre ben gaan realiseren dat dit misschien wel de belangrijkste maatschappelijke taak is van een wetenschapsjournalist. Niet doorgeefluik zijn maar altijd kritisch blijven, zelfs over wetenschap.

Niet elke wetenschap is immers even rijp. Je kunt van een jonge discipline minder verwachten dan van een eeuwenoud vak. Sommige disciplines worden opgezadeld met vragen die hun spankracht te boven gaan. Dan is er het onderscheid tussen gebieden die meer en minder gepolitiseerd zijn en disciplines waar veel en weinig geld omgaat.

De klimaatwetenschap is een kruispunt van verstorende invloeden. Jonge wetenschap, te ingewikkeld onderwerp, sterk gepolitiseerd (links is voor klimaatbeleid, rechts tegen), absurd veel geld en een sterke neiging tot groepsdenken (paradigma’s zoals Thomas Kuhn het noemde). Dat alles speelt zich ook nog eens af onder een gigantisch groen vergrootglas.

Daarom geloof ik ook niet dat de recente reeks schandalen en schandaaltjes slechts krassen zijn op de lak van het IPCC. Neem de gletsjers van de Himalaya. Dat gaat om meer dan een tikfout: oeps, het had geen 2035 maar 2350 moeten zijn. Het IPCC heeft op eigen gezag aan deze claim, die via het Wereldnatuurfonds uit de New Scientist bleek te komen, de voorspelling toegevoegd dat hij voor meer dan 90 procent betrouwbaar was. Een van de betrokken auteurs heeft toegegeven dat daar politieke bedoelingen achter zaten: opdat het gewenste beleid eerder tot stand kwam.

Er zitten ernstige systeemfouten in de klimaatwetenschap. Er is een sterke vervlechting met de milieubeweging: die schrijft mee aan de IPCC-aanbevelingen voor het beleid, die vervolgens worden overgenomen door een milieuminister die uit de milieubeweging voort komt, waarna vervolgens de milieubeweging weer profiteert van het beleid. Het IPCC-rapport geeft zelf aan dat de onderzoekers van alle factoren die het klimaat beďnvloeden eigenlijk alleen het versterkte broeikaseffect (de rol van de mens dus) goed begrijpen. Van andere zaken zoals de rol van de zon geven de onderzoekers toe geen kaas te hebben gegeten. Voor wie er meer over wil weten, deze week heeft Elsevier er weer een uitgebreid verhaal over.

Nog even voor alle duidelijkheid, ik beweer niet dat de mens geen effect op het klimaat heeft. Ik denk wel dat de klimaatwetenschap ons onvoldoende houvast biedt om te geloven dat die invloed groot is. De dames en heren weten er gewoonweg niet genoeg van.

Voor het beleid lijkt dit niet veel uit te maken, zoals Jan Boersema zaterdag aan het eind van zijn opiniestuk suggereerde. Ook ik weet dat fossiele energie eindig is. Toch is er een cruciaal verschil. Wanneer je denkt dat de wereld morgen vergaat, kom je in de verleiding om vandaag al grote hoeveelheden geld uit te geven aan volslagen onzinnige projecten. Wanneer je je daarentegen zorgen maakt over de eindige aardolie, heb je nog wel enkele decennia om met een koel hoofd aan alternatieven te rekenen en tevens uit te zoeken hoe het nu echt met het klimaat zit.

Tenslotte, een van de vreemdste uitspraken in het klimaatdebat is die van minister Jacqueline Cramer van milieu: de politiek moet blind kunnen varen op de wetenschap. Je moet nooit blind willen varen. Al helemaal niet op adviezen van de klimaatwetenschap.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Interessante en nuchtere kijk op de zaak!
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#2 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip

Posted 12 February 2010 - 13:30

Hoewel ik het in grote lijnen met hem eens ben, denk ik toch dat het geen kwaad kan om de druk op de ketel te houden. Het maakt mensen (hopelijk) bewuster van hun handelingen.
Overigens was dit 'tegengeluid' al veel langer te horen (*op zoek naar linkjes*), maar wie het hardst roept...

Heeft volgens mij meer te maken met objectieve berichtgeving. Of eigenlijk, het gebrek hieraan. Media geeft mi. voornamelijk waar om gevraagd wordt en niet zozeer de waarheid (stond daarover niet laatst een bericht in Vrij Nederland? Ga ik ook opzoeken.. :unsure:).

#3 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 12 February 2010 - 16:16

Wij wachten in spanning af. :yes:

#4 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip

Posted 12 February 2010 - 18:51

Is dit De Ontgroening dan? :blink:

*nog steeds aan het zoeken*

Wachten duurt lang.. :P

#5 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip

Posted 12 February 2010 - 19:22

Het artikel in Vrij Nederland: VN
Interview met Jan Blokker.

Het 'tegengeluid': Shocking, maar de filmpjes en het artikel zijn verwijderd door de provider, omdat het in tegenspraak is met de voorwaarden. :rolleyes1:
Samenzwering theorie ;-)

#6 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 13 February 2010 - 11:28

Oh My God, samenzwering.... Nah dan moest je ook maar eens ZeitGeist gaan Googelen... ;)
Staat ook op Youtube...

Maar even terugkomend op dat klimaatverandering gebeuren enzo (klinkt vaag, is inmiddels ook een vaag onderwerp aan het worden).

De laatste 10 jaar vrij lange, nogal warme tot hete zomers. Kijk naar de steeds vaker voorkomende natuurbranden in Spanje en Griekenland (voor zover niet aangestoken door een verdwaalde sigaret maar door blikseminslag). En ineens het noordelijk halfrond vrijwel overal 'a very tough winter'.

Tell me, wat zegt dat?

#7 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 13 February 2010 - 12:55

Op 1 januari 1992 ging ik met mijn ex-man naar Athene met de vrachtwagen. Hij was int. vrachtwagenchauffeur en wij moesten via Italie met de boot over, omdat het in Joegoslavie niet veilig was.
Ik ga niet het hele verhaal vertellen, alleen dat er sneeuw was gevallen in Griekenland Athene en niet zo'n klein beetje ook. De mensen daar hadden dat nog nooit gezien en ze vonden het maar vreemd en raar.
Ik heb er nog beelden van op video. Het was heel vreemd hoor, in een warm land en dan sneeuw.

Dus ja, ik snap het helemaal niet, dat klimaatgebeuren.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#8 User is offline   Blue Moon Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 13 February 2010 - 13:23

Weer en klimaat zijn twee dingen. Het weer kan ijzig zijn en toch kan het klimaat opwarmen. Als bv de Golfstroom die langs onze kusten (en de kusten van Groot Brittannië) in de buurt van de Noordpool komt en daar door het warmer wordende water juist zinkt, i.p.v. aan de oppervlakte blijft, dan kunnen we hier een landklimaat verwachten. In de zomer bloedverziekend heet en in de winter ijzig en langdurig koud. Dat we nu weer eens een koude winter hebben, na meer dan tien jaar, neemt niet weg dat de wereld aan het opwarmen is. Alleen al het weer van de afgelopen tien jaren... op de afgelopen anderhalve winter na allemaal vrij warme winters en veel heel erg warme en vaak hete zomers. Een natuurlijk gebeuren zou er veel langer over doen, maar het gaat zo snel door toedoen van ons mensen met vleesvee en een groeiend gebruik van fossiele brandstoffen.

Denk ik....

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#9 User is offline   Anarchist Icon

• Junior Member
  • PipPip

Posted 13 February 2010 - 17:11

Tijdens het leven op aarde heeft de aarde sowieso al merendeel van de tijd geen poolkappen gehad.
We zitten nu nog steeds 2 graden C onder het gemiddelde. Dit zijn uitkomsten van onderzoek naar klimaat over de gehele tijdspanne i.p.v. alleen het zgn. hockeystickeffect.
Bron: Naturalis. ;)

View PostDe Ander, on 13 February 2010 - 11:28, said:

Tell me, wat zegt dat?

Helemaal niets dus. Wat is nou 10 jaar in vergelijking met het bestaan van leven op aarde?

This post has been edited by Anarchist: 13 February 2010 - 17:12

#10 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 13 February 2010 - 20:06

Dat bedoel ik. :) B)

#11 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 15 February 2010 - 19:39

Interessante Kleine Ijstijd artikelen.

http://www.kennislin...veral-even-koud

http://www.volkskran..._Kleine_IJstijd,_maar_een_laat_zonnemaximum

http://noorderlicht....kelen/27328962/

http://www.knmi.nl/c.../kleine_ijstijd

#12 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 18 February 2010 - 18:11

Bij het klimaat gaat het om tijdsspannes van rond de 30 jaar. Dat er af en toe wat meer sneeuw valt, is niet erg relevant. Ook niet wat er in de geschiedenis van de aarde gebeurd is.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#13 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 18 February 2010 - 23:43

View PostLeRoc, on 18 February 2010 - 18:11, said:

Bij het klimaat gaat het om tijdsspannes van rond de 30 jaar. Dat er af en toe wat meer sneeuw valt, is niet erg relevant. Ook niet wat er in de geschiedenis van de aarde gebeurd is.

Jij zegt dat zomaar even voor de vuist weg, zo lijkt het.
Kun je dit ook onderbouwen?

#14 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 19 February 2010 - 17:13

Zucht, het weer verandert van dag tot dag, en soms van minuut van minuut. De opwarming van de aarde heeft echter gevolgen op de langere termijn: het smelten van de polen, woestijnvorming, permanent hogere kans op overstromingen en mislukte oogsten... Deze worden veroorzaakt door processen die langer duren. Daarom bekijkt de klimatologie processen met een termijn van 30 jaar.

Om te zeggen: "Er is geen opwarming van de aarde, gisteren was het nog hartstikke koud!" is dus een beetje flauw, en eigenlijk ook onzin. Op langere tijdschaal warmt de aarde weldegelijk op. De modellen over de opwarming geven zelfs aan dat het weer de komende tijd chaotischer zal worden, en op sommige plaatsen tijdelijk kouder. Het feit dat we af en toe een strengere winter hebben, doet niets aan de opwarming van de aarde af, integendeel zelfs.

En wat is het belang van wat de temperatuur van de aarde miljoenen jaren geleden was?
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#15 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 19 February 2010 - 17:32

Ik weet het, zo is het volgens mij ook.
Maar dit zijn dus interessante argumenten tegen de trend die de media steeds over ons uitstrooien.

Maar vanwaar die zucht? :blink:

• (3 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users