de Ronde Tafel: Gestolen gegevens zwartspaarders - de Ronde Tafel

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Gestolen gegevens zwartspaarders

#1 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 02 February 2010 - 12:15

De Duitse regering heeft een (gestolen) cd aangeboden gekregen waarop de gegevens staan van "zwartspaarders" in Zwitserland.
Nu speelt daar de discussie of de regering wel op niet op het aanbod moet ingaan, of er sprake is van heling en of de negatieve kanten van de transactie opwegen tegen de positieve effecten: wat levert het op.

Nederland wil gestolen gegevens over zwartspaarders

(Novum) - Nederland heeft Duitsland gevraagd of op een daar opgedoken gestolen cd met Zwitserse bankgegevens ook informatie over Nederlandse zwartspaarders staat. Dat bevestigt een woordvoerder van de Belastingdienst dinsdag.

Maandagochtend doken berichten op dat een voormalig medewerker van een Zwitserse bank de gestolen cd aan de Duitse regering heeft aangeboden. De regering zou overwegen de cd voor enkele miljoenen te kopen, omdat dat geld snel terug te verdienen is door de zwartspaarders die op de cd staan alsnog belasting te laten betalen.

Het is niet de eerste keer dat een dergelijke situatie speelt. In 2008 betaalde de Duitse inlichtingendienst BND een voormalig medewerker van een bank in het dwergstaatje Liechtenstein tussen de vier en vijf miljoen euro voor een cd met veertienhonderd namen van vermeende belastingontduikers. Daar zaten zeshonderd Duitsers bij. De informatie leidde in Duitsland tot meer dan honderd invallen. Ook in minstens zeven andere landen leidde de cd tot onderzoeken.

Door de informatie op de cd begon in Nederland een onderzoek naar negentien particulieren en twee bedrijven in Nederland. Gegevens van banken in landen met een bankgeheim zijn gewild, omdat deze banken vaak worden gebruikt om belasting te ontduiken.

De discussie of je 'boeven met boeven' mag vangen speelt naast Duitsland ook in Nederland. Hoogleraar fiscale economie Leo Stevens zei op Radio 1 dat de rechtstaat 'naar de knoppen' gaat als dit te snel wordt gedaan. Wel wees hij erop dat de Hoge Raad in de jaren negentig heeft bepaald dat het gebruik van dergelijke informatie is toegestaan.
Bron: Trouw.nl

Ik heb zojuist 4 uur in de auto gezeten en er eens over nagedacht.
Allereerst vind ik het wel heel bijzonder dat dit verhaal naar buiten is gebracht. Lijkt me dat je zo'n discussie niet in de openbaarheid bespreekt.
En vervolgens: Er lopen allemaal onderhandelingen met Zwitserland over het bankgeheim en het vrijgeven van informatie. Volgens mij verspeelt Duitsland en wellicht ook Nederland heel veel politieke goodwill als ze dit doorzetten.

Ik kan mij situaties voorstellen waarin "heling" te rechtvaardigen is. Gegevens over zwartspaarders (en wie zegt dat ze dit allemaal zijn) verkrijgen is zeker niet zo dringend dat het onder zo'n situatie valt.

Dus in dit geval: niet doen!

Tot slot gaat het er bij mij niet in dat de "dief" zomaar vrijuit gaat en dan ergens met een paar miljoen op een wit strand kan rusten. Als het de Duitsers niet zijn, de Zwitsers zitten zeker achter deze man aan.

Alles bij elkaar een raar verhaal.

#2 User is offline   Blue Moon Icon

• Silver Member
  • PipPipPipPipPip
  • Group: Members

Posted 02 February 2010 - 15:32

Maar het past wel helemaal in de politieke houding van vandaag de dag. Ons land heeft vorig jaar 26.000 telefoontaps uitgevoerd. De VS - meen ik - minder dan 3.000. Ons land heeft ontdekt dat men met behulp van digitale mogelijkheden steeds meer mensen in ons land kan volgen in vrijwel al hun doen en laten. De Privacy in ons land is sowieso voor mensen met een uitkering, inclusief de AOW, verdwenen. 'Men' vindt dat die mensen die geld van de Gemeenschap krijgen, geen recht mogen hebben op privacy. Controle om de controles komen steeds meer in zwang. Er gaan miljoenen in om, terwijl efficiënter werken juist miljoenen zou besparen. Maar men kiest juist voor al die controles. Onder het mom: als je niets te verbergen hebt....

Vergeet het maar. Als je niets te verbergen hebt en de politie, c.q. het O.M. vindt dat jij wel iets te verbergen moet hebben om de één of andere reden (want heeft niet iederéén wel iets te verbergen?) dan kan je er zeker van zijn dat ze net zolang doorgaan, tot ze denken iets gevonden te hebben om je op te 'pakken'.

De controles om de controle worden voornamelijk uitgevoerd bij die vermaledijde uitkeringstrekkers, zoals ondergetekende. 'Men' wil dit nu eenmaal, ook al levert het absoluut niets op. Diezelfde 'men' hoor je amper, als het erom gaat om zwart spaarders met hele dikke rekeningen in b.v. Zwitserland, op te sporen en te beboeten. Dan heet het dat ze slimme jongens zijn. Als ik 10 euro extra krijg, niets erover zeg en de Sociale Dienst komt erachter heb ik enorme problemen. De scheefheid wordt steeds verder doorgedrukt.

Is het kopen van een CD-Rom van een crimineel, want dat is het toch, heling? Ik denk van wel. Aan de andere kant maak ook ik me schuldig aan verontwaardiging. Waarom zouden die rijke lui de dans moeten ontspringen, als ik giga problemen heb met SoZaWe over een pensioentje van netto € 7,06 per maand? In mijn kwaadheid zou ik achter het kopen van die CD-Rom staan, terwijl mijn sociale 'IK' moet zeggen: Nee... het is heling. Heling is strafbaar bij de Wet. Maar is Staatssecretaris De Jager vrijgesteld van vervolging vanwege het Groter Goed? Hoe scheef is onze moraal inmiddels gegroeid?

This post has been edited by Blue Moon: 02 February 2010 - 15:34

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#3 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 04 February 2010 - 00:13

View PostBlue Moon, on 02 February 2010 - 15:32, said:

De VS - meen ik - minder dan 3.000.

Dit zijn de officiele getallen, ja. Maar ik las laatst ergens een artikel (in een krant) dat het ware aantal taps in Amerika hoger is dan de officiele getallen doen vermoeden. Ik weet dus niet of die getallen echt betrouwbaar zijn. Maar zelfs afgezien van de vergelijking, het aantal in Nederland (10x zoveel als in Amerika) is erg groot. Privacy bestaat hier bijna niet meer.

Ontopic: Als de overheid dit doet zijn ze echt heel verkeerd bezig. Ik sta volledig achter de redening van Merijn, zeker ook omdat de overheid een voorbeeldfunctie heeft. Straks word ik veroordeeld omdat ik via via een fiets koop en niet genoeg moeite heb gedaan om te weten te komen of hij al dan niet gestolen was en de overheid koopt gewoon openlijk een gestolen cdrom. Daarnaast gaat de overheid nu op illigale wijze, buiten de wet om, aan gegevens komen over mensen. Lekker voor de privacy, zoals Blue Moon al schreef. Gaan we straks ook gewoon maar huiszoekingen doen? Razzia's? Telefoongegevens afluisteren (of wacht die gegevens worden al opgeslagen)?

Maar ik roep de laatste tijd wel vaker "als de overheid dit doet" en ze doen het allemaal toch. En Nederland laat het allemaal lekker over zich heen komen en stemt toch weer massaal CDA...!
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#4 User is offline   Blue Moon Icon

• Silver Member
  • PipPipPipPipPip

Posted 04 February 2010 - 09:26

Wat die fiets betreft: als je een gestolen fiets koopt, heeft de rechtmatige eigenaar het nakijken... Je bent dan officieel koper, aldus de politie. Ja, ècht!

Wat de huiszoekingen betreft: ik heb twee weken geleden dat stuk geplaatst hier.

Voorbeeld: ik ga verhuizen naar een andere gemeente Schrijf me uit bij SoZaWe hier. Die stuurt mij een brief (Beschikking) met daarin mijn 'vermogen' op de dag dat ik de uitkering aanvroeg en of er al dan geen maatregelen zijn geweest tegen mij. Dat is alles. De nieuwe gemeente moet dus helemaal van niets af aan overnieuw mijn wiel gaan uitvinden, terwijl alles al helemaal bijgewerkt in een dossier staat. Het enige dat moet gebeuren is mijn dossier aan mij meegeven voor de nieuwe SoZaWe, of aan ze opsturen. Maar dat wordt vooralsnog geweigerd. Ben er nog mee bezig, hoor. Laat me toch niet zo behandelen als een stuk vuil. Want zo voelt het, terwijl ik in hun ogen een model uitkeringsgerechtigde ben. Maar dat maakt kennelijk niets uit.

Ik ben dus boos. Ook, vanwege die enorme verspilling aan gemeenschapsgeld, terwijl dat absoluut onnodig is. Ik heb dit voorgelegd aan een VVD kennis van me. Zijn reactie:"Als de Sociale Dienst van jou eist dat je door een hoepel moet springen, dan spring je dus door een hoepel." Kon mijn ogen niet geloven, want ik ben door 'tig' hoepels heen gesprongen de afgelopen jaren. Zonder iets te breken. Waar het mij om ging was de verspilling en dus schreef ik hem dat terug. Ik heb mijn mail beëindigd met: "Of gaat het jou dan meer om de controle van de controle?? " Hierop heb ik geen enkele reactie meer ontvangen en dat maakt het dan wel duidelijk. Het gaat hem, en met hem helaas een heel groot deel van de bevolking, uitsluitend om de controle van de controle en als het even tegenzit, van nog een paar extra controles. Want uitkeringsgerechtigden zijn sowieso potentiële fraudeurs. De zwartspaarders van de CD-Rom worden gezien als slimme jongens, maar helaas net niet slim genoeg. Gisteren hoorde ik dat men 81 miljoen van één zo zwartspaarder kon innen, zijnde 15% van totaal gespaarde bedrag.

Volgens mij zit er iets grondig scheef in de hoofden van de mensen die al hun controles vooral willen richten op uitkeringsgerechtigden en daarbij de mateloze verspilling van deze uitkeringsinstanties voor lief nemen. Duizenden euro's verspilling om ergens € 100,- terug te vinden vindt men gerechtvaardigd. Ik kan niets anders meer doen dan terugvechten waar dat nog enige zin heeft (of lijkt te hebben) en verder in wanhoop mijn hoofd te schudden over zoveel angst die er bij zoveel mensen heerst. De vier Kabinetten Balkenende hebben de bestaande onvrede goed weten aan te wakkeren. Polarisatie is kennelijk het Credo van JP Balkenende c.s. :crying:<_<:angry:

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users