de Ronde Tafel: Supernova bedreigt de Aarde? - de Ronde Tafel

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Supernova bedreigt de Aarde?

#1 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon
  • Group: Members

Post icon  Posted 08 January 2010 - 11:21

wo 06 jan 2010, 09:32

Alles verwoestende supernova kan mogelijk Aarde vernietigen.

AMSTERDAM - Astronomen hebben ontdekt dat er in het heelal een gigantische ster is ontstaan die in potentie de Aarde zou kunnen vernietigen. Het gaat om een mogelijke supernova in de zogenaamde T Pyxidis, een binair sterrensysteem. Uit recent onderzoek blijkt dat het gevaarte veel dichter bij onze planeet staat dan men aanvankelijk dacht. Als de supernova in T Pyxidis zou expoderen, dan zou een dergelijke explosie naar verwachting de kracht van 20 miljard miljard miljard megaton van de springstof Trinitrotolueen (TNT) kunnen bedragen. Een kracht die voldoende is om onze beschermende ozonlaag te vernietigen. En als onze ozonlaag er niet meer is kan de dodelijke straling vanuit de ruimte alle leven op Aarde uiteindelijk vernietigen.

Een beeld gemaakt met de Hubble-telescoop van T Pyxidis. Foto: Wikimedia Commons De atronomen, de professoren Edward M. Sion en Patrick Godon, beide verbonden aan de universiteit van Villanova, stelden samen met één van hun studenten, Timotyh McCLain, het rapport met hun revolutionaire bevindingen op voor de 215de bijeenkomst van Amerikaanse astronomen in Washington. Zij ontdekten dat de supernova in T Pyxidis slechts 3.260 lichtjaren van ons verwijderd is, een peuleschil in galactische termen. Supernovae doen zich vooral voor in dubbelsterren, waarin de uitgebrande rest van de ene ster, de zogenoemde witte dwerg, gas opvangt van de andere. De uitgebrande rest krijgt steeds meer massa en ontploft uiteindelijk.

20 jaar te laat

In het systeem van de T Pyxidis deden zich ongeveer elke twintig jaar enorme thermo-nucleaire explosies voor, nova's genoemd. Die werden achtereenvolgens geregisteerd in 1890, 1902, 1920, 1944 en 1967. Dat betekent dus dat er de afgelopen 44 jaar (de laatste is dus al meer dan 20 jaar 'te laat') niet meer zulke enorme ontploffingen hebben voorgedaan en dat zette de onderzoekers aan het denken. Die explosies worden op gang gebracht door een waterstofrijk gas.

Zwaartekrachtval

Als de ontploffingen uitblijven, groeit de massa van het systeem aan een heel snel tempo en uiteindelijk wordt het systeem zo groot dat het op een bepaald moment gigantisch veel zwaartekracht verliest, waardoor er een onvoorstelbaar zware explosie kan volgen. Die explosie zou dus een kracht kunnen hebben vergelijkbaar met 20 miljard miljard miljard megaton TNT.

Geen nachtmerries

Na het bestuderen van de ultraviolette stralen van de T Pyxidis ontdekten de wetenschappers dat de supernova zich op maar 3.260 lichtjaren van de Aarde bevond, en dat is een stuk dichterbij dan men eerst had gedacht. Toch willen de onderzoekers geen paniek zaaien.

"De ster kan zich snel omvormen tot een gevaarlijke supernova, maar snel is relatief in astronomische termen. In mensentaal kan het nog een hele tijd duren. Het is dus nog niet nodig om er nachtmerries over te hebben."

Bron: internetsite Telegraaf.

Onder deze link een prachtige foto:
http://nieuws.nl.msn...49471901&page=1

Hoe zeker is dit?
Ook al duurt het nog een tijdje.... en zegt men dat je nog niet wakker hoeft te liggen hierover, dit is toch wel heel erg eng.... :o
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#2 User is offline   kelev Icon

• Diamond Member
  • PipPipPipPipPipPipPip

Posted 08 January 2010 - 14:25

de Ander schreef

Hoe zeker is dit?

Tsja...men kan niet weten....

Ook al duurt het nog een tijdje.... en zegt men dat je nog niet wakker hoeft te liggen hierover, dit is toch wel heel erg eng....

Och, als je van griezelverhalen houd. Ik weet dat ik binnen afzienbare tijd zal sterven, dat vind ik toch ook niet eng?
Je moet niet overal beren zien!
De aarde zal ook eens sterven. Dat hoort zo.

#3 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 10 January 2010 - 11:57

Interessant! Ik zal proberen om wat meer hierover op te zoeken :read:
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#4 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 10 January 2010 - 18:48

Hadden de Maya's toch gelijk. 2012, let maar op.
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#5 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Post icon  Posted 11 January 2010 - 09:26

21 december
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#6 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 11 January 2010 - 20:37

View PostLeRoc, on 11 January 2010 - 09:26, said:

21 december

Ja, dûh stomme piraat. Heb je er nog iets zinnigs over te zeggen?
Daar was ik wel benieuwd naar eigenlijk. ;)

#7 User is offline   Blue Moon Icon

• Silver Member
  • PipPipPipPipPip

Posted 13 January 2010 - 10:00

Is DIT iets?

http://www.mpifr-bon...r-m82sn-en.html

An expert is one who knows more and more about less and less.

Nicholas Murray Butler 1862-1947

Quotations courtesy Oxford Compendium, Ninth Edition on cd rom.

#8 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • Group: Admin

Posted 13 January 2010 - 22:09

Met alles dat er door de ruimte vliegt zou het gek zijn als er niet een keer iets tegen ons aanknalt. De kans dat er voor de supernova een grote meteoriet onze kant op komt is groter. Daarnaast kan onze eigen zon ook nog wel voor wat problemen zorgen. Dus.. tsja. ons einde door een botsing is een optie. Maar nu even niet want ik moet mijn auto nog verkopen.

#9 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 14 January 2010 - 01:46

View PostMerijn, on 13 January 2010 - 22:09, said:

Maar nu even niet want ik moet mijn auto nog verkopen.

Ik zal Bruce Willis of Robert Duvall bellen om te vragen of een van hen de boel even wil tegenhouden tot jij je auto kwijt bent.... :P

#10 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 14 January 2010 - 09:53

Ik weet eigenlijk niet zoveel van dit onderwerp. Ik lees echter wel wat kritiek op het originele artikel van de Telegraphp. Dat kan je hier lezen: http://news.discover...-supernova.html. Het zal dus allemaal wel meevallen.
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#11 User is offline   De Ander Icon

• Icon

Posted 14 January 2010 - 11:59

Eerlijk gezegd denk ik dat het ook wel mee zal vallen met dit specifieke geval.
Wat de schrijver van het artikel misschien er mee wilde zeggen is dat het een mogelijkheid is waar in de media weinig aandacht aan wordt besteed, maar die als het ware "best nog wel eens een keer in de lucht zou kunnen hangen".

Maar ja, dat is dan ook relatief weinig interessante kennis.
In theorie kan ik zo onder de bus lopen of uitglijden in de sneeuw en een heup breken.
Het kan allemaal, want dat zijn opties die best wel voorkomen.

De kans is klein en daarom moeten we er maar niet mee gaan leven.
Als het zo ver is dan kunnen we er waarschijnlijk weinig tegen doen.

Daarom kan Merijn rustig zijn auto gaan verkopen, alle tijd. ;)

#12 User is offline   Blue Moon Icon

• Silver Member
  • PipPipPipPipPip

Posted 14 January 2010 - 14:05

Komt-ie!! http://www.wired.com...caught-on-film/

#13 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • Group: Admin

Posted 14 January 2010 - 14:37

Ik denk ook wel dat we de komende jaren steeds meer van dit soort berichten zullen gaan krijgen.
De techniek om verder en met steeds meer detail de ruimte in te kijken wordt alleen maar beter. Daarnaast worden de modellen om te voorspellen op basis van de nieuwe, betere waarnemingen ook steeds beter. We kennen daardoor steeds meer gevaar en zien/ herkennen het ook steeds eerder en beter.

Niet alles weten is soms ook wel goed.

#14 User is offline   Blue Moon Icon

• Silver Member
  • PipPipPipPipPip

Posted 14 January 2010 - 14:54

Dat denk ik ook. Je zaait alleen maar paniek met te veel informatie. In dit specifieke geval: stel dat de nova asteroïden rondslingert, waarvan er ééntje hier ergens op dit bolletje gaat botsen. Heeft het zin om de mensen in te lichten? Ik denk van niet. Aan de andere kant, als zal blijken dat de wereld slechts een deel zal kwijtraken en kan blijven bestaan, wat dan? Waarschuwen? Dan rent iedereen uit het rampgebied weg richting het deel dat niet geraakt zal worden. Dus niet informeren, denk ik? Eigenlijk moet je dan maar hopen dat het ding groot genoeg is om deze planeet uit zijn baan te stoten, zodat de dampkring in een keer weg is en de bijgaande ontploffingen van de inslag de planeet aan stukken slaan... :o

#15 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 15 January 2010 - 11:34

The rock, between 30 and 50 feet across, was not in danger of striking the planet and probably would have burned up in the atmosphere before hitting Earth’s surface, if it had headed our way.

Van: Wired.com

Het is volgens mij niet alleen de waarschuwing op zich die kwaad doet, maar vooral hoe die wordt ontvangen. Mensen lezen dat iets misschien de aarde gaat raken en raken spontaan in paniek. Terwijl zoiets er helemaal niet staat. Er staat zelfs letterlijk dat als de baan van het object zo was geweest dat hij op ramkoers met aarde lag, dat dit object al zou zijn opgebrand voordat hij de aarde zou bereiken. Oeeee! Spannend! Een lichtshow!

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users