de Ronde Tafel: Wat lees je nu? (2) - de Ronde Tafel

Jump to content

• (4 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Wat lees je nu? (2)

#31 User is offline   De Ander 

• ...computer says: "No"...
  • Group: Members

Posted 14 June 2010 - 12:48

View PostLeRoc, on 14 June 2010 - 11:41, said:

Als je wat bijzondere, nieuwe inzichten hebt gevonden in dat boek, kun je ze dan posten? Ik ben er wel benieuwd naar.

Sluit ik me bij aan Sebastiaan!
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#32 User is offline   kelev 

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 14 June 2010 - 19:55

Sebastiaan schreef
Why Evolution Is True van Jerry Coyne

Er zal wel geen Nederlandse vertaling van zijn? Ik lees niet graag Engels, maar soms moet je wel.
Weet jij waar ik een exemplaar kan bestellen?

#33 User is offline   De Ander 

Posted 14 June 2010 - 20:37

Kom je wel eens in Amsterdam Kelev?
The American Bookscenter op Spui nr 12 zal hem ongetwijfeld hebben.
http://www.abc.nl/

Anders te bestellen via Amazon.com:
http://www.amazon.co...e/dp/0670020532

En op deze pagina een uitgebreide nederlandstalige review:
http://www.argusactu...eest/bad-design
In dit boek rekent evolutiebioloog Jerry Coyne af met de creationisten, die achter de façade van het concept ‘intelligent design’ de evolutietheorie trachten te ontkennen. Intelligent design verklaart de karakteristieken van het heelal en van levende wezens als het werk van een intelligente ontwerper in plaats van als het resultaat van natuurlijke selectie.

Coyne pakt hierbij graag uit met recente fossiele vondsten. Dergelijke vondsten bewijzen steeds opnieuw dat Darwin en zijn opvolgers gelijk hebben: nieuwe vondsten van overgangsvormen bevinden zich in geologische lagen uit de periode die je op basis van de evolutietheorie mag verwachten. Hij is vooral sterk met voorbeelden, zoals die van een reptiel met veren of een overgangsvorm tussen mieren en wespen. De creationistische ontkenning van de evolutie van landdier naar zeedier of van landdier naar zeedier tout court bekampt hij niet alleen met fossiele voorbeelden maar ook met meer herkenbare beelden. “Het is goed mogelijk dat nijlpaarden, mits ze al hun nodige voedsel in het water zouden vinden, op termijn evolueren in waterdieren.”

Coyne stelt eveneens dat het ‘intelligent design’ lang niet zo intelligent is als de aanhangers ervan beweren. Het skelet van walvissen bevatten nog beenderen die ze niet gebruiken, maar die duidelijk restanten zijn van verdwenen achterste ledematen. Waarom zou een intelligente designer nutteloze organen scheppen, zoals onze appendix? Bij bladetende diersoorten is dit wel een nuttig orgaan, omdat het mee instaat voor de vertering van cellulose. Ondanks de teneur en de term ‘bad design’ laat Coyne wel veel kansen liggen om de polemiek wat humoristischer maken. Waar hij zegt dat de appendix wel een doel heeft, het voorbestaand van de chirurgen, geeft hij dit gewoon weer als citaat van een andere auteur.

Een van de sterkste punten van Coyne is dat hij niet koste wat kost wil overtuigen dat de evolutietheorie klopt. Hij staat zelfs huiverig tegenover allerlei theorieën van biologen, filosofen en vooral psychologen, die een aantal hedendaagse fenomenen een evolutie-achtergrond willen geven. Zoals het feit dat homofilie (nog altijd) veel voorkomt. Terwijl je normaal zou verwachten dat genen die aanzetten tot ‘gay behaviour’ veel minder tot nakomelingschap zouden leiden. De ‘verklaring’ zou zijn dat homo’s in het menselijke verleden bij hun moeder bleven en haar hielpen met het in leven houden van haar ‘gezin’, zodat de ‘gay’ genen zich handhaafden omdat door deze huishoudelijke hulp jongere broers en zusters van homo’s meer overlevingskansen hadden. Coyne weigert dergelijke stellingen in zijn argumentering op te nemen, om de eenvoudige redenen dat erg het moeilijk zou zijn niet alleen om een bewijs ervoor te vinden, maar zelfs om de bewijsbaarheid ervan te formuleren.

Die verantwoord wetenschappelijke aanpak is een goede zaak. Maar kan hij voorkomen dat de strijd tussen creationisten en evolutionisten uiteindelijk uitgevochten worden in schoolbesturen, op rechtbanken en in parlementen? In België lijkt zo’n situatie weinig waarschijnlijk. Wat de evolutietheorie betreft toch. Want onze politici vonden het ooit nodig een wet te stemmen die het ontkennen van de Holocaust strafbaar maakt. Terwijl het bestaan met alle gruwelijke aspecten ervan toch al herhaaldelijk bevestigd was door wetenschappelijk onderzoek.

This post has been edited by De Ander: 14 June 2010 - 20:43

#34 User is offline   kelev 

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 15 June 2010 - 05:39

@de Ander
Bedankt voor de waardevolle tips en de uitgebreide bespreking.
Ik kom uiteraard nooit in Amsterdam want ik reis niet, anders dan per ambulance. Het boek is inmiddels on line besteld via Amazon.com

#35 User is offline   LeRoc 

• Gelovige in de orde van de pannekoek

Posted 21 June 2010 - 08:26

Ik lees nu "Wat is psychologie?" (O que é psicologia?) van C.O. Cardoso. De Portugese uitgeverij Quimera heeft een hele reeks "Wat is..."-boekjes gemaakt over psychologie, filosofie, wetenschap, kunst...

Het boek geeft een inleiding over de psychologie die toch behoorlijk diep gaat. Vooral interessant vind ik alle zij- en dwaalwegen die ze 100 jaar geleden hebben behandeld om tot de psychologie te komen. Dat helpt veel om de psychologie van nu beter te begrijpen.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#36 User is offline   De Ander 

Posted 21 June 2010 - 10:20

:)
Kan ik zo opdreunen.
Het rijtje begint bij Copernicus, via Descartes richting Structuralisme (Wundt, Titchener), dan Functionalisme (Dewy, James), Behaviorisme (Watson, Skinner), Psychoanalyse (Freud, Adler, Jung), Gestalt (Wertheimer, Köhler, Koffka) en Humanistische psychologie (Rogers).

Hedendaagse psychologie is het beste uit: Behaviorisme, Gestalt en Psychoanalyse.
Structuralisme is verdwenen.
Cognitieve therapie, momenteel de meest gebruikte vorm van reguliere therapie is gebaseerd op theorieën uit Behaviorisme en Psychoanalyse.
Gestalt therapie is een vrij grote zelfstandige stroming met een grote basis in de Humanistische Psychologie.

Als je tegenwoordig opgeleid wordt voor psychotherapeut leer je alle stromingen.
Wat tegenwoordig veel wordt toegepast is Gedragstherapie, Cognitieve Therapie, de psychoanalyse is een beetje op zijn retour, neuropsychologie, medicatie en in mindere mate (aparte stroming) allerlei vormen van zelfhypnose (autosuggestie), indien de cliënt daar toe in staat is.

#37 User is offline   LeRoc 

Posted 21 June 2010 - 10:46

View PostDe Ander, on 21 June 2010 - 10:20, said:

:)
Kan ik zo opdreunen.
Wijsneus :smartass: Dat is inderdaad het rijtje dat in het boek staat. Maar daarom is het voor mij gewone sterveling nog wel leuk om de details eens te lezen.

Ik had trouwens de schrijver van het boek fout. Het is Jorge Correia Jesuino.
Posted Image
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#38 User is offline   De Ander 

Posted 21 June 2010 - 14:31

View PostLeRoc, on 21 June 2010 - 10:46, said:

Wijsneus :smartass: Dat is inderdaad het rijtje dat in het boek staat. Maar daarom is het voor mij gewone sterveling nog wel leuk om de details eens te lezen.

Ik had trouwens de schrijver van het boek fout. Het is Jorge Correia Jesuino.
Posted Image

Leuk toch? :D
Ja ik weet het, ik ben een verschrikkelijke (eigen-)wijs neus.... :P
Heb dit rijtje op moeten kunnen dreunen voor mijn diploma vorig jaar. Tot mijn verbazing zit het er nog aardig in.

Wat ik heel erg knap van jou vindt is dat je dat in het Portugees kunt lezen.
Chapeau! :hi:

In het nederlands is dit boek daarover goed leesbaar: "Pioniers in de Psychologie" onder redactie van Marga Vervoort, Uitg. Nijgh en van Ditmar.

http://www.bol.com/n...8887/index.html

#39 User is offline   LeRoc 

Posted 29 July 2010 - 12:56

Ik lees nu "Long Walk to Freedom", de autobiografie van Nelson Mandela. Mooi geschreven, en erg indrukwekkend.
Posted Image

#40 User is offline   Blue Moon 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 29 July 2010 - 13:21

Posted Image

It is always easier to fight for one’s principles than to live up to them. Alfred Adler 1870-1937

#41 User is offline   LeRoc 

Posted 29 July 2010 - 14:08

En, wat lijkt jou de mooiste spirituele plek?

Eigenlijk is voor mij elke plek met een beetje rust en natuur wel spiritueel. Zo heb ik een paar weken geleden nog heerlijk gemijmerd langs de Westerwoldse Aa.

Posted Image

#42 User is offline   Blue Moon 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 29 July 2010 - 17:34

Prachtig daar, LeRoc. En ja, je hebt natuurlijk gelijk. Overal is de Godin aan te treffen. :lol:

Ik ben nog maar net begonnen in het boek en zie dat zij hetzelfde denkt over Stonehenge en Avebury. Mijn grote wens is ooit zoveel mogelijk stenen cirkels en henges langs te reizen in het Ver. Koninkrijk. Omdat Stonehenge plat getreden is door veel te veel mensen, en er buiten de zonnewendes niemand in en bij mag komen, had ik al eerder gedacht aan Avebury. Juist, omdat het kennelijk nauwelijks aantrekkelijk is voor toeristen. Als er energie te voelen is, dan dáár. En Susan Smit vond het ook daar. Ja, ooit ga ik daar naar toe. Over 4 jaar heb ik AOW en de vrijheid om dat te doen. Nu zitten er vervelende beperkingen van de WWB aan en moet ik eerst morgen dat commerciële reïntegratiebedrijf zien duidelijk te maken dat ik niet POEF opeens hier uit het niets ontstaan ben, maar dat er een heel leven van bijna 61 jaar aan vooraf ging, waarvan 12½ in Rotterdam als uitkeringsgerechtigde met het predicaat Fase 4 (onbemiddelbaar). Ik heb vanaf 1999 vrijw. werk gedaan met een kleine onkostenvergoeding. Daar hoop ik weer op, ook al zei die jongedame dat het wel de bedoeling is dat ik weer 32-36 ga werken, voor mijn uitkering desnoods. Iets dat ik dus niet meer kan.

It is always easier to fight for one’s principles than to live up to them. Alfred Adler 1870-1937

#43 User is offline   De Ander 

Posted 30 July 2010 - 09:52

Uitkeringen, zucht.... :(

Weet je dat er een nieuwe steencirkel gevonden is vlakbij Stonehenge?
http://www.trouw.nl/...Stonehenge.html

#44 User is offline   Merijn 

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 30 July 2010 - 10:57

verordeningen.. heel veel pagina's aan verordeningen .. :S

#45 User is offline   Blue Moon 

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 30 July 2010 - 12:33

View PostDe Ander, on 30 July 2010 - 09:52, said:

Uitkeringen, zucht.... :(

Weet je dat er een nieuwe steencirkel gevonden is vlakbij Stonehenge?
http://www.trouw.nl/...Stonehenge.html

Jaaahhh.... heb het gehoord. Ben erg benieuwd, of ze zullen gaan proberen 'm op te graven. :lol:

Voorlopig lijkt het gedoe met Prodies mee te vallen. Ik krijg pas eind augustus een nieuwe oproep. Gemeente wil me een bedrijfskeuring geven, maar met de info die ik bij me had, was de mevrouw van Prodies het met mij eens: niet meer doen. Goed was dat ik al vrijw. werk doe en dat ik alles bij me had, dat ze nodig zou kunnen hebben. Ze gaat nu eerst op vakantie en daarna zien we verder. Dit is een duidelijke VVD gemeente en dat zegt dus genoeg over hun eisen van keuringen en de plek waar je naar toe moet: helemaal achterin op een sportveld en zo ver mogelijk van de 'bewoonde' lokale wereld. :angry:

Merijn, leuk hè, die ambtelijke taal. :(

This post has been edited by Blue Moon: 30 July 2010 - 12:37

Share this topic:

• (4 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

2 User(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users

Webhosting verzorgt door LS Hosting