Bedelen als bijbaan
Posted 14 August 2009 - 19:35
Waarom zou je moeten gaan bedelen als je een goed pak en een volvo hebt? Ik wil inderdaad ook geen geld geven aan iemand die dat kan betalen, dat kan ik zelf niet eens. Dus als ze dan mij onder vermoming iets afhandig gaan maken, vind ik dat nou niet echt geschikt! Ik weet ook wel dat als ik naar mensen toega en ik vraag ze zo los 1000 euro dat ze het niet geven, maar moet ik dan een nepproduct komen verkopen om het toch te krijgen? Pure oplichting!
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)
Posted 15 August 2009 - 09:54
LeRoc, on 14 August 2009 - 22:35, said:
Maar wat voor nepproduct verkopen bedelaars dan?
Precies, zij verkopen geen product. Het enige dat je sommige bedelaars zou kunnen aanwrijven is misleiding.
Wij vinden misleiding heel gewoon, en vaak zelfs prijzenswaardig. (Uri Geller, Fred Kaps)
Wij raadplegen Waarzeggers handlezers gebedsgenezers piskijkers en mensen die horoscopen trekken
Het gaat hier nog om onschuldig amusement, en dat is ook een product waar vraag naar is, dus van oplichting is geen sprake.
Wel van misleiding. Het zijn de verkopers van de illusie.
Ook reclamemakers zijn vaak steengoed in het misleiden. (Deskundigen adviseren Andi)
Biologische nep producten worden aangeprezen door "wetenschappers" die gehuld in witte jas glashard staan te liegen dat hun product "bewezen" de gezondheid verbeterd.
De reclamemakers misleiden, maar worden daarvoor betaald door fabrikanten die oplichten. Zij verkopen immers een nep product.
Handelaren in tweedehands auto's die de bandjes nog snel even mooi zwart schilderen, en een spuitbus "nieuwe auto-lucht" in het vehikel leegspuiten, om daarmee de indruk te wekken dat het om een bijna niet gebruikte auto gaat.
Hypotheek adviseurs die WETEN dat ze een cliënt een poot uitdraaien, en jarenlang benadelen, het zijn allemaal eerzame beroepen.
(Het zal je geen enkele moeite kosten om er zelf nog een paar bij te bedenken)
Op een feestje kan je zeggen. "Ik run een reclamebureau". Ik zit in de autobrance of "ik ben hypotheek adviseur".
Maar je kunt niet zeggen "Ik ben bedelaar".
Ik zie niet zo goed in waarom niet.
In de drukste winkelstraat van Hilversum liep ik mijn mijn vierjarig zoontje. Ik had hem opgehaald van vioolles en wij waren op weg naar de bushalte. Ik zag dat de bus voor mijn neus wegreed, en moest een half uur wachten op de volgende.
Om de tijd te doden, vroeg ik mijn zoon of hij in het openbaar een liedje zou durven spelen. Welnu daar zat hij niet mee, en even later stond hij als een volleerd artiest op te treden.
Passanten trokken vanzelf hun knip, en strooiden met gulle hand geldstukken in het geopende vioolkistje. Behalve dubbeltjes en kwartjes regende het guldens, en zelfs rijksdaalders...
Na 25 minuten bleek hij 127 gulden te hebben "verdient". Genoeg voor zijn eerste nieuwe fiets, met zijwieltjes...
Wat verkocht hij? Muziek? Nee, want hij had nog maar een paar lessen gehad, en het klonk niet bepaald mooi.
Zijn product was... vertedering. Een vlammend rode haardos, en grote lichtgroene ogen die naar binnen gekeerd een diepe ernst uitstraalde. Alles bij elkaar genoeg voor een uurloon van ruim 250 gulden.
Ruim dertig jaar later speelt hij veel beter, en treed nog wel eens op. Maar dat eerste uurloon heeft hij nooit meer gehaald.
Posted 15 August 2009 - 12:17
Prachtig verhaal!!!
Als bedelaars zo vertederend viool zouden spelen, zouden ze beslist minder weerstand oproepen.
Want dat is het verhaal hier natuurlijk Kelev: bedelaars roepen weerstand op.
Waarom?
Ze verkopen hun illusie niet goed. Ze hebben niets te bieden.
Hooguit dat een enkeling een soort schuldgevoel afkoopt door iets te geven.
Als bedelaars zo vertederend viool zouden spelen, zouden ze beslist minder weerstand oproepen.
Want dat is het verhaal hier natuurlijk Kelev: bedelaars roepen weerstand op.
Waarom?
Ze verkopen hun illusie niet goed. Ze hebben niets te bieden.
Hooguit dat een enkeling een soort schuldgevoel afkoopt door iets te geven.
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)
Posted 15 August 2009 - 12:24
Het gaat mij niet om bedelaars die het nodig hebben, alleen om de hierboven beschreven bedelaar met thuis een maatpak en een volvo. Dat is oplichting: je midleidt mensen door te zeggen dat je geld nodig hebt voor een overnachtig en ontdoet ze dus door middel van misleiding van geld (of waardevolle goederen) (definitie van oplichting). Is het heel erg dat ik dit niet oké vind?
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)
Posted 15 August 2009 - 17:05
SebasTiaan, on 15 August 2009 - 13:24, said:
Het gaat mij niet om bedelaars die het nodig hebben, alleen om de hierboven beschreven bedelaar met thuis een maatpak en een volvo. Dat is oplichting: je midleidt mensen door te zeggen dat je geld nodig hebt voor een overnachtig en ontdoet ze dus door middel van misleiding van geld (of waardevolle goederen) (definitie van oplichting). Is het heel erg dat ik dit niet oké vind?
Nee, wat mij betreft, daar ben ik het heel erg mee eens.
Maar bedelaars roepen altijd een lichte tot matige irritatie op.
Bedelaars die het in principe nodig hebben maar zich opdringen op een vervelende manier of kinderen gebruiken als vertederingsmiddel, dat werkt dus niet.
Posted 16 August 2009 - 10:10
Onze driftmatige oervorm van bedelen is "de hand ophouden". Precies zoals chimpansees dat doen. Voedsel wordt bij hen meestal met enige tegenzin gedeeld, maar er wordt wel een tegenprestatie verwacht. Niet onmiddellijk, maar op termijn.
Chimps die zelf nooit voedsel delen worden genegeerd als zij bedelen. Zij krijgen niets.
Slimme chimpansees vertonen ook variaties in bedel-gedrag net als wij.
De reacties van De Ander en van Sebastiaan verschillen niet zo heel veel van de manier waarop chimpansees reageren op bedelarij.
onwelwillend, afwijzend, en geïrriteerd.
Toch delen zij waarschijnlijk ook, zij het op een minder directe manier. Want in tijd van nood, zullen zij zelf ook gaan bedelen.
Chimps die zelf nooit voedsel delen worden genegeerd als zij bedelen. Zij krijgen niets.
De reacties van De Ander en van Sebastiaan verschillen niet zo heel veel van de manier waarop chimpansees reageren op bedelarij.
Toch delen zij waarschijnlijk ook, zij het op een minder directe manier. Want in tijd van nood, zullen zij zelf ook gaan bedelen.
Posted 16 August 2009 - 11:16
kelev, on 16 August 2009 - 11:10, said:
Onze driftmatige oervorm van bedelen is "de hand ophouden". Precies zoals chimpansees dat doen. Voedsel wordt bij hen meestal met enige tegenzin gedeeld, maar er wordt wel een tegenprestatie verwacht. Niet onmiddellijk, maar op termijn.
Kelev, ik snap echt al je punten. Het ging mij om het verschil tussen "in tijd van nood" en "als extra'tje". Dat laatste vind ik inderdaad ongepast.
Maar ik denk dat je meta-analyse wel redelijk klopt.
Posted 16 August 2009 - 23:43
Geloof me, ik heb op mijn manier ook gebedeld. Bij mijn ouders, bij andere naasten en familie, op het moment dat ik mijn kinderen te eten moest geven, of kleren en zaken voor hun school, toen ik niets meer te makken had.
Maar er zal heel wat water door de Rijn en Lek moeten stromen eer ik dat op straat ga doen.
Dan ga ik nog liever appels plukken bij de boeren hier.
Maar er zal heel wat water door de Rijn en Lek moeten stromen eer ik dat op straat ga doen.
Dan ga ik nog liever appels plukken bij de boeren hier.

Sign In
Register
Help

MultiQuote