de Ronde Tafel: Bedelen als bijbaan - de Ronde Tafel

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Bedelen als bijbaan

#1 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 12 August 2009 - 20:45

Ik las gisteren dit artikel

Bedelen als bijbaantje

Nieuwste rage in Groot-Brittannië: bedelen na afloop van je gewone kantoorbaan. Werknemers die in het bezit zijn van een huis willen hun salaris vaak nog even opkrikken. Daarom gaan ze 's nachts de straat op, waar ze zich voordoen als arme sloebers. Geloof het of niet: sommigen verdienen zelfs 200 honderd pond per bedelnachtje.

Werknemers hullen zich 's avonds, na het werk, in vodden om hun zakken te vullen.

Nieuwe keuken

Een vrouw die een vaste 9-5 kantoorbaan heeft, vertelt dat ze het bedelgeld gebruikt om een nieuwe keuken aan te schaffen. De politie is gewaarschuwd over het toenemende aantal 'professionele bedelaars' die zich willen redden in tijden van recessie. Agenten in Leicester ontdekten dat geen van de 20 bedelaars in die regio dakloos is.

Als ze het goed aanpakken, kunnen ze per jaar zo'n 21 duizend pond vangen, bovenop hun normale salaris. Ze moeten dan ieder weekend, twee nachten gaan bedelen om dit bedrag te innen.

2 waarschuwingen

Professionele bedelaars die worden gesnapt, krijgen een waarschuwing. Als ze nog een keer worden gezien, krijgen ze gewoon een tweede waarschuwing. Pas de derde keer worden ze opgepakt en vervolgd.

In Londen kunnen slimme geldvangers zelfs 300 pond per uur verdienen.
Bron: SpitsNieuws

In Groningen ging ook lange tijd het verhaal dat de bedelaar die 's avonds en 's nachts voor het Grand Theater zat helemaal geen zwerver is maar een rechtenstudent die met het bedelen zijn studie betaalde. Aangezien ik bijna alle daklozen in Groningen ken en deze man niet heb ik wel eens gedacht dat het echt waar kon zijn. Ben er verder nooit achteraan gegaan.

Hoe dan vind ik het triest om met dit bedrog te bedelen. Sowieso vind ik dat bedelen verboden moet worden maar jezelf zo verlagen dat je oude kleren aan gaat doen om mensen op basis van meedelijden geld af te troggelen vind ik niet passen in de Nederlandse samenlevening. Dus ik hoop echt dat deze "rage" niet deze kant op waait.

Of denkt er iemand: he verrek, dat is best een manier om wat bij te verdienen!..

#2 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Members

Posted 12 August 2009 - 21:23

Wat is er eigenlijk zo verwerpelijk aan bedelen? De z.g. professionele bedelaar (de vakman zal ik maar zeggen) is niet te lui om te werken, maar verdient wat bij, met mensen te vragen hem wat geld te geven. Waarom moet dat vervolgd worden? Wie ondervindt er schade van een bedelaar? Voelt iemand zich na het geven van een aalmoes plotseling opgelicht?
Dat is best mogelijk, maar veel schade is er niet aangericht.

Er zijn mensen die hun brood verdienen in de wapenindustrie. Werknemers die b.v. van 9 tot 5 machinegeweren in elkaar zetten.
Die mensen maken apparaten waarmee je maar één ding kan doen. Andere mensen doodschieten. Is het niet beter in plaats daarvan te gaan bedelen? In Nederland mag je wel pooier zijn, zolang je maar niet bedelt...

#3 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 12 August 2009 - 22:03

Ik zoek al een tijdje naar werk, jullie brengen me wel op ideeën zeg..... :P

Dit fenomeen heb ik dertig jaar geleden al gezien in Tel Aviv.
Mijn toenmalige spiksplinternieuwe ega en ik zaten daar in een koffiehuis te genieten van enkele cappucino's nadat we een dagje door de stad hadden gestruind. We waren op de markt al enkele malen over diverse bedelaars gestruikeld.
Dat koffiehuis gaf uitzicht op een paar van die bedelaars.
Geloof het of niet, maar tegen een uur of vijf stonden ze allemaal op. Klopten het stof van de kleren, telden het geld en.... een van die bedelaars liep het koffiehuis in, droeg iets van het geld af en kreeg een bak koffie.
Ze lagen daar op de grond alsof ze ziek en verlamd waren.

Ik was, naïef en jong als ik toen was, nog dagen erna helemaal van de kaart.
Er waren meer dingen in Israël die me nogal uit de droom hielpen over dat land, maar dat is een ander onderwerp.

Ik vind het oplichterij, om op die manier aan geld te komen.
Maar goed, soms kan ik me voorstellen dat je zo ver komt. Alleen niet om te sparen voor een vakantie of een nieuwe keuken.
Dat een student moet bedelen om zijn studie te betalen vind ik nogal ongelofelijk.
Is een gewone bijbaan niet veel leuker? :unsure:
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#4 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 13 August 2009 - 12:51

View PostDe Ander, on 12 August 2009 - 23:03, said:

Ik vind het oplichterij, om op die manier aan geld te komen.
Maar goed, soms kan ik me voorstellen dat je zo ver komt. Alleen niet om te sparen voor een vakantie of een nieuwe keuken.
Dat een student moet bedelen om zijn studie te betalen vind ik nogal ongelofelijk.
Is een gewone bijbaan niet veel leuker? :unsure:

Nee oplichterij is iets anders.
Dat is iemand voor iets laten betalen dat er niet is. Een mooi appartement, of een droomreis b.v.

Bij een bedelaar is er hoogstens sprake van misleiding. De indruk wordt gewekt dat men zeer arm is, of blind of lam.
(Mohammed die op de brug ligt met een bordje; "Is-lam")
Misleiding is niet slecht. Er zijn ongevaarlijke insecten die net doen of zij een wesp zijn. Daar wordt toch ook niemand kwaad van?

Is een gewone bijbaan niet veel leuker vraag je?
Bedelen is een gewone bijbaan.
Het lijkt mij leuker dan vakken vullen bij de supermarkt.
Je hebt flexibele werktijden, en je bent lekker gezond in de buitenlucht.
Heb je een Euro'tje voor mij?

#5 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon

Posted 13 August 2009 - 13:42

Over het algemeen is bedelen niet verwerpelijk. Het grootste probleem is dat het de bedelaar niet echt verder helpt, hij blijft in dezelfde situatie. Daarom zou ik ook voor een verbod op bedelen zijn, mits er op een andere manier iets aan hun situatie gedaan wordt.

Bedelen kan een probleem worden als het op een storende of agressieve manier gebeurt (dat heb ik regelmatig meegemaakt).

Als iemand bedelt terwijl hij wel geld heeft, is er wat mij betreft geen sprake van oplichting. Eens gegeven blijft gegeven. Maar helemaal netjes vind ik het niet, hij staat toch tegen je te liegen. Bovendien gaat het ten koste van de "echte" bedelaars.

This post has been edited by LeRoc: 13 August 2009 - 13:43

"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#6 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 13 August 2009 - 14:23

View PostLeRoc, on 13 August 2009 - 14:42, said:

Hij staat toch tegen je te liegen.

Als hij liegt en onder valse voorwendselen iemand geld afhandig maakt, dan noem ik dat zeker oplichting. "Ik heb geld nodig voor een slaapplek vannacht" is een veelgebruikte term, maar indien vals, blijft het oplichting. Zo niet, ben ik de eerste die een goed doel opricht voor de kindertjes in Afrika, maar het geld op mijn eigen rekening stort om mijn wat ruimer te kunnen leven.
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#7 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 13 August 2009 - 14:39

View Postkelev, on 13 August 2009 - 13:51, said:

Misleiding is niet slecht. Er zijn ongevaarlijke insecten die net doen of zij een wesp zijn. Daar wordt toch ook niemand kwaad van?

Een insekt die op een wesp lijkt en om mijn hoofd zoemt (zoals net één terwijl ik flessen in de glasbak mieter en later een andere terwijl ik mijn fietstassen inlaad vanuit mijn boodschappenkarretje) maakt mij per definitie kwaad. Of het nou een echte wesp is of een look-alike, het zal me worst zijn.
Opzouten die klerebeesten! :P

Als nep-bedelaars op mijn pad komen dan zijn ze in mijn ogen niet veel beter inderdaad dan surrogaatwespen.
Ik vind het er wel een mooie naam voor trouwens, dank je wel Kelev. Ik houd hem er in. ;)
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#8 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 13 August 2009 - 14:57

View PostSebasTiaan, on 13 August 2009 - 10:23, said:

Als hij liegt en onder valse voorwendselen iemand geld afhandig maakt, dan noem ik dat zeker oplichting. "Ik heb geld nodig voor een slaapplek vannacht" is een veelgebruikte term, maar indien vals, blijft het oplichting. Zo niet, ben ik de eerste die een goed doel opricht voor de kindertjes in Afrika, maar het geld op mijn eigen rekening stort om mijn wat ruimer te kunnen leven.
Toch is er een verschil: de bedelaar geeft in elk geval toe dat het geld voor hemzelf is.
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#9 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 13 August 2009 - 16:24

View PostLeRoc, on 13 August 2009 - 15:57, said:

Toch is er een verschil: de bedelaar geeft in elk geval toe dat het geld voor hemzelf is.

Ach, er is ook een overeenkomst: er wordt gelogen over het uiteindelijk doel van het geld. Ik snap jouw kant ook ergens wel en ergens ben ik het ook met je eens. Toch vind ik het oplichting. Ik kan mijn voorbeeld iets vervormen: ik richt een fonds op omdat ik de aanpassingen aan mijn huis bedoeld voor het gemakkelijker maken van het leven met mijn handicap niet kan betalen, maar eigenlijk ben ik niet gehandicapt en gebruik het geld als extra'tje op mijn normale salaris. Zou redelijk oplichting zijn toch? Nou dat zie ik met die bedelaars net zo.
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#10 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 14 August 2009 - 10:50

View PostSebasTiaan, on 13 August 2009 - 17:24, said:

er wordt gelogen over het uiteindelijk doel van het geld.

Dat hoeft helemaal niet. In veel kerkportalen in Frankrijk staan bedelaars. Zij zien er haveloos uit, en houden slechts hun hand op.
Zij zeggen niets. Zij staan daar voor de toeristen, want van de Fransen krijgen zij niets.
Die toeristen worden niet opgelicht. Zij weten dat de bedelaar het geld voor zichzelf houd. Misschien heeft die bedelaar wel mooie kleren
maar draagt hij die niet graag. Misschien geeft hij niets om kleren, maar wel om pistache.

Zelfs het voorwenden van een handicap is geen oplichting. Het is zoals ik al zei, misleiding. Bedoeld om medelijden op te wekken.
Maar niemand wordt gedwongen iets te geven. Er wordt geen tegenprestatie beloofd, dus wordt er niemand benadeeld.

#11 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 14 August 2009 - 17:09

View Postkelev, on 14 August 2009 - 11:50, said:

Dat hoeft helemaal niet. In veel kerkportalen in Frankrijk staan bedelaars. Zij zien er haveloos uit, en houden slechts hun hand op.
Zij zeggen niets. Zij staan daar voor de toeristen, want van de Fransen krijgen zij niets.
Die toeristen worden niet opgelicht. Zij weten dat de bedelaar het geld voor zichzelf houd. Misschien heeft die bedelaar wel mooie kleren
maar draagt hij die niet graag. Misschien geeft hij niets om kleren, maar wel om pistache.

Zelfs het voorwenden van een handicap is geen oplichting. Het is zoals ik al zei, misleiding. Bedoeld om medelijden op te wekken.
Maar niemand wordt gedwongen iets te geven. Er wordt geen tegenprestatie beloofd, dus wordt er niemand benadeeld.

Op het moment dat men niks zegt, dan is het inderdaad niks. Maar vaak genoeg wordt botweg gevraagd: "voor een slaapplek vanavond, anders moet ik buitenslapen" of "ik heb niks te eten, kun je wat geld missen, zodat ik wat kan eten kan kopen?". Ik heb in het laatste geval een keer eten aangeboden, maar dat werd niet geaccepteerd... Als men met deze vragen komt is het wel oplichting in mijn ogen. Een handicap voorwendselen is ook oplichting, als ik aan jou geld vraag om mijn leven met mijn afgezette been te vergemakkelijken, maar ik heb geen afgezet been, vind ik dicht echt zwendel.

#12 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 14 August 2009 - 17:20

Als je naar een bedelaar antwoordt: "Nee sorry, ik heb geen geld bij me" (dat doe ik heel vaak ;) ), is dat dan ook oplichting? Je vertelt immers een leugen om geen geld te betalen.

Bedelen is waarschijnlijk een van de oudste beroepen die er bestaan. (Waarschijnlijk niet het oudste, maar dat is een ander verhaal :renske: ) Daaromheen is een cultuur ontstaan: degene die bedelt probeert zijn situatie zo zielig mogelijk neer te zetten. En degene die aangeklampt wordt, wil geen bot antwoord geven, en bedenkt daarom een excuus om niet te betalen. Dat zijn de ongeschreven regels. Beide partijen weten dit van elkaar, en daarom gaat het (meestal) goed. Daarom is het voor mij geen oplichting.

Anders wordt het als de bedelaar een fonds opricht met een valse doktersverklaring, om daarmee van de overheid geld te krijgen van een niet bestaande handicap. Hiermee treedt hij buiten deze ongeschreven regels. Dan is het dus wel oplichting. Simpel hè? ;)

PS Meestal kun je wel zien of iemand een afgezet been heeft hoor ;)
Posted Image

#13 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member

Posted 14 August 2009 - 17:24

View PostLeRoc, on 14 August 2009 - 18:20, said:

Als je naar een bedelaar antwoordt: "Nee sorry, ik heb geen geld bij me" (dat doe ik heel vaak ;) ), is dat dan ook oplichting? Je vertelt immers een leugen om geen geld te betalen.

Nee niet direct. Een leugen kan oplichting worden, als er van deze leugen wordt gebruikt om mensen te misleiden geld te geven. Je bedriegt mensen om ze geld afhandig te maken. Zo'n beetje de definitie van oplichting. Dat smoesje doet dat echter niet.

En mijn afgezette been heeft gewoon een heel realistisch bionisch vervangding, heeft alleen veel onderhoud nodig en dat kost geld! Bakken met geld! Help me! Stort op mijn rekening 163.59.40.218 te Den Haag!

#14 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member

Posted 14 August 2009 - 18:58

@Sebastiaan.
Stel, je wilt als bedelaar open kaart spelen en de mensen niet misleiden.
Je gaat dus in je beste pak op de brug zitten, en vraagt de mensen om het geld door het geopende portierraam van jouw Volvo te gooien. Je vermeld desgevraagd dat je die centen geheel zult besteden aan sterke drank, en mooie vrouwen.
Na een week kom je tot de ontdekking dat eerlijkheid niet werkt.
En dat mensen graag misleid worden.

Daarna ga je het wat beter aanpakken. Je koopt een lange hemelsblauwe jurk en gaat leidingwater instralen...

Of je trekt meerdere jurken over elkaar aan en gaat in Lourdes water verkopen.
Het helpt alleen niet bij geamputeerde bedelaars...

#15 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 14 August 2009 - 19:28

View PostSebasTiaan, on 14 August 2009 - 13:24, said:

En mijn afgezette been heeft gewoon een heel realistisch bionisch vervangding, heeft alleen veel onderhoud nodig en dat kost geld! Bakken met geld! Help me! Stort op mijn rekening 163.59.40.218 te Den Haag!
Als de mensen daarin trappen mag de bedelaar van mij het geld houden! :D

Posted Image

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users