Groeten op straat Doe jij het?
Posted 30 July 2009 - 14:31
Posted 30 July 2009 - 15:31
Dat wil zeggen: in Utrecht in de buitenwijken waar ik gewoond heb, kwam je op straat in de buurtwinkels natuurlijk vaker dezelfde gezichten tegen. Dan werd er wel gegroet. Ook de winkeliers, als ze je gingen herkennen.
Hier in het buitengebied geldt dat zeker voor bekende gezichten, maar ook de oudere mensen hier groeten vrijwel iedereen die ze op hun wandelingetje naar de winkels of een ommetje in de buurt tegenkomen.
Sommige jonge mensen doen het hier ook, vaak ook degenen die hier zijn opgegroeid.
Als je boven de veertig bent hier, dan word je gegroet. Heel apart.
Import heb je hier natuurlijk ook veel. Daar is het verschil. Wat me opvalt: mensen die hier pas wonen groeten niet, hooguit hun eigen buurman, mensen die hier langer wonen leren de mores van de provinciaal kennen.
Groet je niet terug dan ben je een arrogante stadse met stadse fratsen. Dan houden ze hier geen rekening meer met je. Pas je je aan, dan krijg je ook veel meer gedaan.
Mijn grootvader heeft ooit een kapstok gemaakt met twee spreuken er op. Éen ervan luidde: "Een vriendelijk gezicht brengt overal licht". De andere luidde: "Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet".
Genegeerd worden vinden veel mensen niet leuk.
Dus stel je open op naar de ander, daar krijg je veel voor terug.
Overigens ken ik zat mensen die een broertje dood hebben aan gekend, herkend en gegroet worden op straat.
Dan moet je vooral nors voor je uit blijven kijken, natuurlijk.
Maar of je daar nou zo blij van wordt.....?
Posted 30 July 2009 - 16:12
Posted 30 July 2009 - 18:34
Hier in Almere is het blijkbaar gewoon, iedereen groet elkaar en zelfs onbekende mensen houden je aan of ik hou hun aan, hoe je het wil zien natuurlijk, hahaha.
Plus dat wij een hond hebben, een puppie daar onze vorige hond is overleden en ja, dan heb je veel aanspraak hoor. Met de vorige hond trouwens ook al.
Ik vind het leuk, als mensen hun tuintje aan het doen zijn en ik loop er langs, dan vraag ik altijd of ze het wel netjes doen, en dan volgt er vanzelf een praatje. Mensen hier waarderen dat echt, zeker de ouderen maar ook de jongere moet ik zeggen, daar hebben we leuk contact mee. Even een praatje op straat, hoe is het met je vissen, hoe is het met je kat..................is toch leuk joh!
Posted 31 July 2009 - 11:06
Posted 31 July 2009 - 17:21
Spirit, on 30 July 2009 - 07:34 PM, said:
Hier in Almere is het blijkbaar gewoon, iedereen groet elkaar en zelfs onbekende mensen houden je aan of ik hou hun aan, hoe je het wil zien natuurlijk, hahaha.
Plus dat wij een hond hebben, een puppie daar onze vorige hond is overleden en ja, dan heb je veel aanspraak hoor. Met de vorige hond trouwens ook al.
Vanochtend in de filmwijk van Almere waren de mensen mij allemaal aan het groeten. Waren ook allemaal mensen met hondjes of mensen die groeten met een blik van: jij en ik zijn lotgenoten, wat doen we in godsnaam hier in alle vroegte
Vanmiddag nog even in het centrum van Almere geprobeerd en... alleen maar sjacherijnige mensen!
Susan, on 31 July 2009 - 12:06 PM, said:
Posted 31 July 2009 - 19:51
Posted 31 July 2009 - 19:54
Posted 31 July 2009 - 20:01
Merijn, on 31 July 2009 - 08:54 PM, said:
Tja, een stad vol plattelanders.
Denk maar niet dat je daar ook maar één stedeling vindt...
Posted 01 August 2009 - 15:48
SebasTiaan, on 31 July 2009 - 08:51 PM, said:
SebasTiaan, on 31 July 2009 - 09:01 PM, said:
Denk maar niet dat je daar ook maar één stedeling vindt...
Haha, lang leve de provincialen!
Ga toch weg uit de Randstad Sebastiaan, daarbuiten, daar leven nog "Menschen"...
Posted 02 August 2009 - 14:20
Posted 02 August 2009 - 18:47
SebasTiaan, on 02 August 2009 - 03:20 PM, said:
Oooeehhh, jij denkt dus dat er buiten de randstad alleen maar veenlijken leven.
Echt niet....!
Er zit hier ook nog heel veel leven in mensen en ook veel jonge mensen.
Toegegeven, onder de 25 willen ze allemaal naar Utrecht of westelijker, enkele uitzonderingen daargelaten.
Ach.... ze komen er vanzelf op terug.
Krijg eerst maar eens een vaste relatie, een gezin met kinderen....
Dan gebeurt er ineens van alles tussen de oren.
Al dan niet compleet met SUV, hond en op zoek naar een carport naast het huis.
Posted 03 August 2009 - 12:01
Ouderen maken graag even een praatje na de begroeting, maar kinderen net zo goed.
In het centrum van Hilversum groet men elkaar niet. Dat is ook niet praktisch, want het is gewoon te druk.
In kleine plattelandsgemeenten, maar ook in stadse buitenwijken groet men elkaar wel, en in natuurgebieden ook.
Dat begroeten doen honden ook. De meeste honden die ik dagelijks ontmoet lopen niet onverschillig voorbij. Zij groeten ons omdat wij hen ook altijd gedag zeggen.
Mijn herder Gibor wordt zelfs kwaad wanneer er niet gegroet wordt. (B.v. wanneer een hond aan de fiets wordt meeggevoerd) Hij houdt dan "met veel vertoon" die onbeleefde hond staande.
De grondslag voor al dat gegroet is natuurlijk een duidelijk signaal dat wij niets kwaads in de zin hebben. Maar los daarvan geeft het ook aan de verhouding iets gemoedelijks.
Soms moeten mensen even wennen aan een vriendelijke begroeting. Vooral Turkse vrouwen waren in het begin een beetje kopschuw. Maar na verloop van tijd groeten zij nu hartelijk terug.
Posted 11 August 2009 - 20:19
Posted 18 August 2009 - 19:43
Ik reis voornamelijk met het OV en ik heb best veel contact met mensen bij de bushalte, in de trein of gewoon op straat.
Zo heb ik eens onderweg naar Zoetermeer een diepgaand gesprek met een pastoor gehad.
Of wanneer ik met mijn boodschappen op mijn fiets aan het worstelen was, kreeg ik veelal hulp van onbekende hoek.
MM

Sign In
Register
Help

MultiQuote

Allerbelangrijkste wijsheid is Liefde...