de Ronde Tafel: Verhitte discussies - de Ronde Tafel

Jump to content

• (8 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • This topic is locked

Verhitte discussies zelfreflectie rondom de tafel

#1 User is offline   SebasTiaan Icon

• Addict Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Members

Posted 14 May 2009 - 11:21

Iets wat mij hier keer op keer weer opvalt, is dat een groot deel van de discussies eindigd in een spervuur van aanvallen op de persoon. Ik begrijp dat bepaalde onderwerpen mensen tot in het hart kunnen raken, het gaat hier immers vaak over persoonlijke levensovertuigingen, maar ook onderwerpen die in mijn ogen daar niet onder vallen, eindigen vaak in een heen en weer geroep van mensen die zich beledigd voelen. En ik vraag mij toch af waarom.

We zijn hier bijeen op een forum waarop we respect voor elkaar en voor elkanders meningen moeten hebben. We zijn het niet altijd met elkaar eens, dat is mooi, anders is er geen discussie. Maar een gevecht moet het niet worden. Ik weet van een aantal medetafelaars dat ze hierdoor afgeschrikt worden, zelfs tafelaars van het bijna eerste uur laten zich verjagen. Ik zou iedereen daarom willen oproepen om nou een keer niet in te gaan op iets waarvan je denkt dat het een persoonlijke aanval is. Incasseer, reflecteer, maar kaats niet terug. Negeer desnoods of ga op een normale manier in op de inhoud van het bericht. Maar verlaag jezelf niet tot de aanval!
"Ik ben vandaag mezelf niet. Misschien ben ik u wel" (Sjaak Bral, Column "Ik Radicaliseer", Haagsche Courant)

#2 Guest_oplettendlezertje_*

• Group: Guests

Posted 14 May 2009 - 12:56

Ik zal het maar even bij mezelf houden. Ik vind het zelf erg vervelend als mensen dingen zeggen als dat mijn bijdrage niet serieus is (kelev) of dat ik een naprater ben (de Ander). Daar zeg ik dan wat van, maar betreffende personen hebben veel moeite om dat terug te nemen. Natuurlijk kan ik dat dan maar slikken, maar ik vind niet dat ik dat over mijn kant hoeft te laten gaan.
Verder ben ik wel benieuwd wie zich laten afschrikken. Zo'n algemene oproep tot zelfreflectie is heel sympathiek, maar het is denk ik effectiever als de mensen die het betreft zelf te kennen geven wat ze dwars zit.

#3 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 14 May 2009 - 13:57

Nou, dat ben ik zeker met O.L eens, de mensen die zich laten afschrikken zouden eigenlijk zelf een topic moeten openen om hun hart eens te luchten en niet iemand die zich daar voor leent.
Wij zijn allemaal volwassen mensen met ieder een eigen mening of eigen waarheid en een ieder van ons mag dit uiten.
Alleen laten we elkaar niet altijd in waarde wat dat betreft en worden meningen bijna door de (mijn) strot geduwd en daar hou ik niet van.

Verder een excuses maken schijnt nog al eens te moeilijk te zijn voor sommige, maar over het algemeen komt het altijd weer goed.
Respect, daar kom je zo ver mee!

En nu ik toch bezig ben, terugkomende op eerdere uitspraken van iemand of dat iemand zich een paar maanden geleden iets wat verkeerd heeft uitgedrukt, moet ook maar eens afgelopen zijn. Want altijd maar ergens op terug komen terwijl we in tijd al een stuk verder zijn, heeft geen enkele zin. Verleden tijd noemen we dat en verleden tijd is geweest.

Vergeet niet dat wat je uitstraalt je ook terug krijgt, aktie=reactie.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#4 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 14 May 2009 - 14:13

View PostSpirit, on May 14 2009, 14:57, said:

En nu ik toch bezig ben, terugkomen op eerdere uitspraken van iemand of dat iemand zich een paar maanden geleden iets wat verkeerd heeft uitgedrukt, moet ook maar eens afgelopen zijn. Want altijd maar ergens op terug komen terwijl we in tijd al een stuk verder zijn, heeft geen enkele zin. Verleden tijd noemen we dat en verleden tijd is geweest.

Ik kwam er nu op terug om dingen even concreet te maken i.p.v. een algemeen verhaal te houden. De kwesties die ik aanhaalde zijn wat mij betreft afgehandeld.

#5 User is offline   Spirit Icon

• PipPipPipPipPipPip

Posted 14 May 2009 - 16:03

Oei, je voelt je dus aangesproken O.L !!

Ik bedoelde dit dus absoluut niet alleen naar jouw gericht, maar in het algemeen, want ik merk dat het vaker voorkomt.

MIJN WEBSITE

#6 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 14 May 2009 - 16:10

View PostSpirit, on May 14 2009, 17:03, said:

Oei, je voelt je dus aangesproken O.L !!

Ik bedoelde dit dus absoluut niet alleen naar jouw gericht, maar in het algemeen, want ik merk dat het vaker voorkomt.

Ik houd sowieso niet zo van dingen in het algemeen zeggen, terwijl je specifiek iets of iemand bedoelt. Dingen mogen best benoemd worden. En ja, ik voelde me aangesproken door wat je zei. Ik had niet het idee dat het alleen naar mij was gericht, maar ik heb niet de gewoonte voor anderen te spreken. ;)

#7 User is offline   Spirit Icon

• PipPipPipPipPipPip

Posted 14 May 2009 - 16:45

Normaal ben ik ook recht voor zijn raap, dus als het echt tegen jou was, geloof me, dan had ik het erbij gezet.
Gewoonte om voor anderen te spreken, nee..........dat doet de topic starter dus wel.

MIJN WEBSITE

#8 User is offline   FataMorgana Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 14 May 2009 - 17:11

View PostSebasTiaan, on May 14 2009, 12:21, said:

Maar verlaag jezelf niet tot de aanval!

Sebas, je hebt wat mij betreft helemaal gelijk!
Vele malen heb ik me afgevraagd waarom zo veel "aanvallen" op de persoon gedaan worden.
Of dat er mensen zich aangevallen VOELEN!
Want dat laatste is de laatste tijd nog vaker aan de orde!
Daar heb ik nog een opmerking over gemaakt (lange tenen) maar blijkbaar neemt niemand dat ter harte terwijl er wel weer een goede aangezetene weg is!

Natuurlijk ben ik het (een beetje) eens met Oplettendlezertje dat er vaak reacties worden weggewuifd als niet serieus zijnde, niet onderbouwd genoeg of weet ik wat voor reden maar je wordt OF genegeerd (waar ik vaak debet aan heb) of afgeblaft.
Dat vindt niemand leuk.
O.L. is (bijna) weggeweest, ik heb Merijn al een keer gemaild mijn account te vernietigen maar kwam er op het laatste moment van terug (te trots dat ik ook belangrijk ben denk ik... :P ), diverse anderen zijn weg omdat hun relativerende teksten niet in de gangbare kleurloze verhandelingen pasten.
Want ik blijf erbij dat er soms best "hard tegen hard" gediscussieerd mag worden! Maar sommigen stoppen ermee zodra er iets van "kritiek" komt. Dan wordt er opeens op de persoon gespeeld.

Persoonlijk zou ik als beheerder al vele malen in actie zijn gekomen.
Maar omdat dit niet gebeurt, trekken mensen hun eigen conclusies en houden zich verder in of.... gaan gewoon weg.
Puur zonde voor een "Ronde Tafel Forum".

Doe ermee wat je wilt maar ik heb mijn mening gegeven.
Bedankt Sebastiaan om dit nog maar eens aan de orde te stellen.

#9 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 14 May 2009 - 18:21

View PostFataMorgana, on May 14 2009, 18:11, said:

Persoonlijk zou ik als beheerder al vele malen in actie zijn gekomen.
Maar omdat dit niet gebeurt, trekken mensen hun eigen conclusies en houden zich verder in of.... gaan gewoon weg.

Ik ben de afgelopen tijd vaker in actie gekomen dan normaal. De nodige waarschuwingen zijn gegeven. Excuses zijn aangeboden, beterschap is toegezegd.

Als dit een ander forum was geweest en ik niet ik dan was er wellicht meer in de openbaarheid gehandeld, dan was er wellicht harder ingegrepen maar dan was de Ronde Tafel niet de Ronde Tafel.

Dit is een forum met veel interessante rare snuiters en dat botst af en toe.

Ik ben het met Sebastiaan eens dat er de laatste tijd veel topics te snel een bepaalde kant op groeien waardoor er geen kans is het oorspronkelijke thema verder te bepraten. Mensen lijken sneller op hun tenen getrapt en voelen zich sneller persoonlijk aangevallen. Alleen al het feit dat de mensen hier aan tafel dat zelf signaleren maakt dat ik mij als admin niet veel harder of anders ga opstellen. Als het te ver gaat (en door de berichten die ik via pm, e-mail, sms, skype en msn krijg merk ik dat echt snel genoeg) zal ik altijd actie ondernemen.

Ik heb al mensen kunnen bannen, accounts kunnen verwijderen. Ik kies niet snel voor deze weg maar alles heeft een grens.

#10 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 14 May 2009 - 18:50

View PostMerijn, on May 14 2009, 19:21, said:

Als het te ver gaat (en door de berichten die ik via pm, e-mail, sms, skype en msn krijg merk ik dat echt snel genoeg) zal ik altijd actie ondernemen.

Ja, dat heb ik gemerkt toen ik je een pm met een scheldkanonnade doorstuurde ter beoordeling.

#11 User is offline   FataMorgana Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 14 May 2009 - 20:02

View PostMerijn, on May 14 2009, 19:21, said:

Ik ben de afgelopen tijd vaker in actie gekomen dan normaal.

Geweldig!
Overigens niet dat dit nodig is... :(
Maar dat wordt niet gezien IN het forum blijkbaar want ik ben echt verdrietig dat sommige (nieuwe) leden zich afzijdig houden omdat er tenengetrap aanwezig blijkt!

Zou er niet een kleine (onpersoonlijke, niet met namen genoemde) log geplaatst kunnen worden dat er bepaalde acties uitgevoerd zijn?
Misschien helpt het soms mensen als ze weten dat "onrespectabel gedag" in ieder geval in de gaten gehouden wordt.

#12 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 14 May 2009 - 20:56

View PostFataMorgana, on May 14 2009, 21:02, said:

Overigens niet dat dit nodig is... :(

Dit begrijp ik niet.
Zou je dat aan me willen uitleggen Fata? :unsure:
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#13 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 14 May 2009 - 21:00

Ik begreep het eerst ook niet maar als je ervan maakt: Overigens niet het feit dat dit nodig is, dan begrijp je wat FM ermee bedoelt.
Damn, nou spreek ik toch namens een ander. :lol:

This post has been edited by oplettendlezertje: 14 May 2009 - 21:01

#14 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Posted 14 May 2009 - 21:02

View Postoplettendlezertje, on May 14 2009, 22:00, said:

Ik begreep het eerst ook niet maar als je ervan maakt: Overigens niet het feit dat dit nodig is, dan begrijp je wat FM ermee bedoelt.

Oja, dank je.... ik kreeg eerst inderdaad de indruk dat Fata aan de noodzaak van Merijn's ingrepen twijfelde.
Ik twijfel niet aan Merijn.

O.L., maar je spreekt niet namens De Ander... Dat scheelt.... :P :D

This post has been edited by De Ander: 14 May 2009 - 21:03

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#15 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 14 May 2009 - 21:06

View PostDe Ander, on May 14 2009, 22:02, said:

O.L., maar je spreekt niet namens De Ander... Dat scheelt.... :P :D

Ik kijk ook wel uit namens jou te spreken. :P ;)

• (8 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • This topic is locked

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users