de Ronde Tafel: Taalfouten - de Ronde Tafel

Jump to content

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Taalfouten laten staan!

#1 User is offline   LeRoc Icon

• Gelovige in de orde van de pannekoek
  • Icon
  • Group: Members

Post icon  Posted 22 March 2009 - 21:14

Merijn moet maar zeggen wat hij ervan vindt, maar op de meeste internetfora is het gebruikelijk dat je geen taalfouten van elkaar verbetert. Ik begrijp goed dat sommige mensen de Nederlandse taal na aan het hart ligt, en dat ze daarom graag een fout willen verbeteren. (En ik geef toe dat mijn eigen handen soms ook jeuken! ;) )

Maar op een forum zoals de Ronde Tafel is het belangrijker dat iedereen zich vrij kan uitdrukken. En ik kan mij voorstellen dat iemand zich minder vrij zou voelen om te posten als hij/zij het gevoel heeft dat er op iedere d en iedere t gelet wordt. Zelf vind ik een zo vrij mogelijk lopende discussie belangrijker dan het gebruik van vlekkeloos Nederlands. Als we elkaar maar begrijpen toch?

Nogmaals, Merijn heeft het laatste woord hierover, maar ik zal zelf in elk geval geen taalfouten verbeteren. En eigenlijk hoop ik dat we dit met elkaar kunnen afspreken.
Posted Image
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#2 Guest_Meneer de Uil_*

• Group: Guests

Posted 22 March 2009 - 21:26

Het argument dat mensen zich niet meer vrij zouden voelen te posten als er wat van een taalfout wordt gezegd vind ik niet zo sterk, maar ik zal me in het vervolg onthouden van commentaar.

This post has been edited by Meneer de Uil: 22 March 2009 - 21:33

#3 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 22 March 2009 - 21:29

Dank je ;)

Als ik zelf een taalfout maak, dan hoop ik dat je me een pm stuurt waarin je me hartelijk uitlacht :)
"Jan pankouk, Jan poffert, Jan eerappeldaif, dij zat onder toavel en kreeg wat mit slaif"

#4 Guest_Meneer de Uil_*

Posted 22 March 2009 - 21:34

Nou, het is nooit mijn bedoeling om wie dan ook uit te lachen. En als je me vraagt om je een pb te sturen bij een taalfout, dan ga ik dat natuurlijk juist niet doen. :P

This post has been edited by Meneer de Uil: 22 March 2009 - 21:42

#5 User is offline   pebble Icon

• Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 23 March 2009 - 09:13

Ik ben het helemaal met LeRoc eens. Ik ben zelf iemand die erg let op taalfouten en zie ze hier op het forum (en niet alleen hier trouwens) regelmatig voorbij komen. (En ik maak me er zo nu en dan ook zelf 'schuldig' aan, omdat ik te snel iets intik of mijn post niet kritisch overlees voor ik het plaats.) Maar ik probeer er altijd overheen te lezen en er niets van te zeggen, omdat het mij om de boodschap gaat die iemand wil brengen (hoewel het wel veel posts op kan leveren, als je daar op uit bent. :lol: ). Ik kan me goed voorstellen dat het belemmerend werkt als iemand steeds zit te wijzen op d's en t's, op ei's en ij's enz. Dus LeRoc, ik ga met je voorstel mee!
Het leven kan alleen voorwaarts worden geleefd en alleen achterwaarts worden begrepen

#6 User is offline   Spirit Icon

• Trotse OMA van kleinzoon Fynn!!
  • PipPipPipPipPipPip

Posted 23 March 2009 - 09:55

Ik ben het helemaal met je eens LeRoc.
Maar dat kan ook niet missen lijkt me.

Op school, lang geleden had ik altijd een 9 voor Nederlands. Ook toen kon ik mij er aan storen dat anderen niet goed Nederlands konden schrijven. Nu ik stukken ouder ben, tja..............het kan gebeuren dat men een fout maakt of dat het misschien wel een type foutje is. Ik stoor mij er in ieder geval niet meer aan en ik ga zeker niet met een vingertje wijzen.

Dus mijn zegen heb je.
Posted ImageAllerbelangrijkste wijsheid is Liefde...

MIJN WEBSITE

#7 User is offline   De Ander Icon

• ...computer says: "No"...
  • Icon

Post icon  Posted 23 March 2009 - 13:29

Oh ja, ik kom op meer fora, en daar wordt vaak in slecht nederlands geschreven. Soms zelfs fonetisch Haags. Dat vind ik echt grappig, en ook wel leuk als iemand dan toch die vrijheid neemt om dat gewoon te doen.
Op DRT vind ik het taalgebruik over het algemeen heel netjes.
Ook ik heb een goede taalachtergrond, en ik ben er best wel trots op dat destijds de uitgever van mijn boek me liet weten dat er nauwelijks redactie nodig is geweest voor mijn manuscript. B)
Nou had ik dat manuscript ook wel heel erg vaak zelf herschreven en herlezen. Ook heb ik het laten screenen door meerdere mensen die zelf ook schrijven, dus de opvallendste bloopers waren er wel uit... ;)

Tikfoutjes maken we allemaal. Ik probeer ze er zoveel mogelijk uit te halen, maar ja als de vermoeidheid toeslaat dan zie je nogal eens iets over het hoofd hè? :lazy:
Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens.... :)

#8 User is offline   FataMorgana Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 23 March 2009 - 17:15

Ik denk dat er een groot verschil is tussen taal- en typfouten.
Op dit forum kom ik zelden mensen tegen die echt taalfouten neerzetten of schijnbaar gewend zijn in chat-taal berichten te maken...
Veelal zijn het volgens mij gewoon typfouten die in de haast zijn gemaakt.
Maak ik me ook wel schuldig aan en zal ze (na zelfcontrole soms veel later) meestal wel verbeteren want ik heb er ook een hekel aan... :>
Maar alleen voor mezelf! Van anderen maakt het me niet veel uit en lees er over/doorheen.
Als het iemand is die het bewust doet zou ik er als forumbeheerder wel iets van zeggen omdat dit een forum is wat een bepaald taalgebruik "standaard" hanteert.
Maar over het algemeen is de boodschap voor mij veel belangrijker en zou niet snel iemand willen ontmoedigen die moeite doet een mooi bericht neer te zetten! ;)

#9 User is offline   Merijn Icon

• Administrator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • Group: Admin

Posted 23 March 2009 - 20:08

View PostLeRoc, on Mar 22 2009, 21:14, said:

Merijn moet maar zeggen wat hij ervan vindt, maar op de meeste internetfora is het gebruikelijk dat je geen taalfouten van elkaar verbetert. Ik begrijp goed dat sommige mensen de Nederlandse taal na aan het hart ligt, en dat ze daarom graag een fout willen verbeteren. (En ik geef toe dat mijn eigen handen soms ook jeuken! ;) )

Maar op een forum zoals de Ronde Tafel is het belangrijker dat iedereen zich vrij kan uitdrukken. En ik kan mij voorstellen dat iemand zich minder vrij zou voelen om te posten als hij/zij het gevoel heeft dat er op iedere d en iedere t gelet wordt. Zelf vind ik een zo vrij mogelijk lopende discussie belangrijker dan het gebruik van vlekkeloos Nederlands. Als we elkaar maar begrijpen toch?

Nogmaals, Merijn heeft het laatste woord hierover, maar ik zal zelf in elk geval geen taalfouten verbeteren. En eigenlijk hoop ik dat we dit met elkaar kunnen afspreken.

Mee eens. Zal het binnenkort opnemen in de Regels en Omgangsvormen

#10 User is offline   kelev Icon

• Exclusive Member
  • PipPipPipPipPipPipPipPip

Posted 26 March 2009 - 11:48

Ik heb hier eenmaal na lang aarzelen verzocht om te letten op de interpunctie. Een bericht zonder leestekens wordt anders moeilijk te begrijpen.

Spelfouten en stijlfouten daar zal ik nooit iets van zeggen. De meesten van ons zijn al lang van school af nietwaar?

#11 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 31 March 2009 - 18:48

Ik houd er eigenlijk niet van om een post te editen. Dat zinnetje onderaan de post staat zo lelijk. Als ik achteraf een typefout zie, laat ik deze meestal staan. Tenzij het echt iets is dat de betekenis van de post verandert.

#12 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 31 March 2009 - 20:22

Ja, ik vind een typ(e)fout dan weer wel hinderlijk. Dat zinnetje kan me dan niet zo schelen. Zoveel mensen, zoveel smaken.

This post has been edited by oplettendlezertje: 31 March 2009 - 20:23

#13 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 31 March 2009 - 23:56

View Postoplettendlezertje, on Mar 31 2009, 16:22, said:

Hier geef ik je gelijk. De officiële spelling is "typefout", maar ik vind (zoals wel vaker) dat het Genootschap Onze Taal betere argumenten heeft dan de Taalunie. Ik zal in het vervolg "typfout" gebruiken.

En zoals ik al eerder ergens zei, ik laat vaak expres de tussen-n van de nieuwe spelling weg als ik deze lelijk vind.

#14 Guest_oplettendlezertje_*

Posted 01 April 2009 - 08:15

View PostLeRoc, on Apr 1 2009, 00:56, said:

Hier geef ik je gelijk. De officiële spelling is "typefout", maar ik vind (zoals wel vaker) dat het Genootschap Onze Taal betere argumenten heeft dan de Taalunie. Ik zal in het vervolg "typfout" gebruiken.

En zoals ik al eerder ergens zei, ik laat vaak expres de tussen-n van de nieuwe spelling weg als ik deze lelijk vind.

Het grappige is dat ik pas toen ik het woord typ(e)fout wilde schrijven in mijn post me afvroeg hoe je het nu schreef. Het was ook geenszins bedoeld om je terecht te wijzen of zo. Ik wilde slechts zeggen dat ik typfouten ergerlijker vind dan een zinnetje dat de een bericht geredigeerd is.

This post has been edited by oplettendlezertje: 02 April 2009 - 17:22

#15 User is offline   LeRoc Icon

• Icon

Post icon  Posted 01 April 2009 - 14:55

Dat begrijp ik, ieder zijn smaak.

Is dit trouwens goed?

View PostLeRoc, on Mar 31 2009, 19:10, said:

Ik denk dat ze dat wel op zou zijn gevallen
Ik zit er heel raar naar te kijken.

• (5 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Last »
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users